O katedře ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Název a dělení *========================================================================================= Název systematická teologie se začal hojně užívat na začátku 20. stol. V oblasti evangelic nahrazuje katolíky užívaný pojem dogmatická teologie. Vymezuje své pole zkoumání vůči prak jež je podobně jako systematika oborem normativním i vůči biblické teologii, která svoji p k historickému zkoumání a k filologii. Zahrnuje řadu podoborů a speciálních disciplin, z n disciplinu tvoří aktuální tzv. fundamentální teologie, zabývající se možnostmi poznání Boh zpřítomnění zjevení. Z pedagogického hlediska je důležitá teologická encyklopedie nebo tak bohosloví (propedeutika), která má dnes ponejvíce sekularizovanému studentu přiblížit klas metodologii a hlavní problémy teologického studia. V naší koncepci „vlastní teologie“, neb či věrouka začíná naukou o Trojici, jež je klíčem k pochopení dějin spásy v Bibli. Samosta tvoří nauka o stvoření a tvoření, jejímž obsahem je deologie, (nebo také theologia special o Bohu Otci. Musí se vyrovnat m.j. s evolucionistickou či kreacionistickou teorií vzniku s Vykoupení a Spasení věcně souvisí s naukou o osobě a díle Kristově. Trvale je aktuální tra dvou přirozeností v osobě Kristově jakož i výklad Božího úradku spasit všechny lidi pouhou Boží spravedlnosti. Úzce s tímto tématem souvisí nauka o posvěcení, jejímž obsahem je výkl Ducha Svatého či Ducha Božího nebo Ducha Kristova jako oživovatele, posvětitele a utěšitel a působením ducha souvisí i nauka o církvi jakožto těle Kristově, jejím svátostném působen Tradiční nauka o člověku, o hříchu a o milosti je v naší koncepci řazena do souvislostí tr Existuje ovšem i řada dalších jiných dělení teologie. Základní půdorys současné teologie o a Rahnerových se drží systému trojice jakožto základu zjevení. *========================================================================================= * Ústřední problémy teologie *========================================================================================= Každá doba má svoje přední témata, avšak v podstatě jde vždy o aktuální uchopení základníh je zjevení Boží lásky v dějinné osobě Ježíše Krista a živá přítomnost jeho Ducha v naší př tyto otázka řeší především fundamentální teologie a konkrétní problémy dogmatické ponejvíc přenechávají kazatelství. Abstraktnost dogmatiky, i u teologů tak vynikajících jako je Ger nebo Eberhard Jüngel, je znakem doby a jeví se jako symptom krize teologie. Z tohoto hledi výzvou teologie Barthova a Bonhoefferova, jež při zachování kontaktu se současným myšlením svoji vlastní páteř zpřítomňování a zvěstování Božího sestoupení v Ježíši Kristu. Při hled principiální teologické tématiky někteří teologové upadají do jiného extrému: namísto teol sociálními problémy a pěstují spíše politologii anebo se soustřeďují na antropologii a pěs psychologii. Hledání místa teologie má i jinou podobu, totiž pohybu mezi teologií akademic církevní. To vše jsou symptomy doby postmoderní, která hledá svoji vlastní tvář a svoje ji *========================================================================================= * Přilehlé obory: Etika *========================================================================================= Některé směry např. barthiáni neradi hovoří o etice jako samostatném oboru a chápou ji jak dogmatiky. Husitská „teologie prostého života“, jakkoli by její název mohl svádět k integr dogmatiky, hovoří o „etice prostého života“. Samostatnost etiky je dána především  novou  situací, kdy člověk má reálnou možnost zničit přírodu a život na zemi, a s novými technolo složitost života a z toho plynoucí ambivaletnost každého rozhodnutí a postoje. To jsou dův nás vedou také k tomu, aby se naše teologická etika, jejíž principy jsou dány Desaterem a interpretací přikázání lásky, inspirovala ve své metodice moderní filozofií odpovědnosti a Jonas, Frankl). Vedle tradičních témat se otvírají témata nová: ekologická, biogenetická a zejména tváří tvář terorismu. Naše etika se zabývá i kasuistikou, otázkami vztahu muže a ž profesní etikou, zejména kněžskou, učitelskou, lékařskou a politickou. *========================================================================================= * Přilehlé obory: Teologická filosofie *========================================================================================= Vést ostrou mez mezi teologií a filozofií je snahou marnou, o to více hledat ostré hranice fundamentální teologií a teologickou filozofií. A přeci je tu rozlišení: teologie neustále jež je vázána na konkrétní Boží činy: jejím hlavním slovním tvarem je verbum. Filozofie zk Božích činů na povahu bytí a existence. Jejím dnešním ústředním problémem je vztah víry a S tím se ovšem váže problém hermeneutický: jak vypadá řeč o Bohu, aby o Bohu mluvila a lid Další otázka je inkulturace víry a zvěstování, tedy klasický problém náboženství a kultury současná filozofie se rozvíjí po problémech a nikoli již jen po filozofických oborech. Nic distinguit, bene docet“. Rozlišení je třeba se učit studiem dějin filozofie, především v n jde o směry antické, středověké i novověké i osobnosti, jež ovlivnily teologické směřování témata naší teologické filozofie patří studium filozofického pozadí husismu a modernismu a katolického myšlení. V tomto ohledu se naše filozofie neobejde bez dějin mentality. Prof. ThDr. Zdeněk Kučera - 15. 11. 2006