Studijní programy – charakteristiky a profily absolventů ****************************************************************************************** * Studijní programy – charakteristiky a profily absolventů ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Husitská teologie (bakalářské studium) *========================================================================================= Charakteristika studijního programu: Bakalářský studijní program Husitská teologie připravuje zejména k profesi jáhna, kazatele asistenta. Poskytuje základní znalosti dějin teologie a koncepce teologie CČSH, rozvíjí an interpretační dovednosti. Studijní program Husitská teologie reaguje na poptávku po duchov v oboru husitská teologie a po pracovnících, kteří rozumějí problematice teologie a nábože místu ve společnosti. Sdružený program rozšiřuje tradiční teologické vzdělání o další huma Absolventi se uplatňují primárně jako jáhni, kazatelé a pastorační asistenti církve. Pracu soukromých a neziskových organizacích s náboženským zaměřením. Profil absolventa: Absolvent bakalářského studijního programu Husitská teologie disponuje základními znalostm teologického kompendia CČSH, tj. systematické teologie, biblické teologie, praktické teolo dějin, rozumí speciálně dějinám teologie a koncepci teologie CČSH, orientuje se základně v ostatních konfesí, ovládá praktickou přípravu na výkon jáhna, kazatele a pastoračního prac Disponuje znalostmi nutnými pro výkon těchto povolání. Absolvent studijního programu získá výkonu specifického teologického povolání v oblasti praktické a teoretické. Absolvent stud nalézá uplatnění jako jáhen, kazatel a pastorační asistent CČSH. Může také pracovat ve stá a neziskových organizacích s náboženským zaměřením. Získané znalosti a dovednosti představ předpoklad pro studium navazujícího magisterského studijního programu Husitská teologie. *========================================================================================= * Husitská teologie (navazující magisterské studium) *========================================================================================= Charakteristika studijního programu: Navazující magisterský studijní program Husitská teologie připravuje studenty zejména k pr CČSH a teologa CČSH. Studijní program Husitská teologie reaguje na poptávku po duchovních oboru husitská teologie a po pracovnících, kteří rozumějí problematice teologie a nábožens ve společnosti. Sdružený program rozšiřuje tradiční teologické vzdělání o další humanitní Absolventi se uplatňují primárně jako duchovní církve, profesní teologové. Pracují ve stát a neziskových organizacích s náboženským zaměřením. Mohou pracovat v akademické sféře. Profil absolventa: Absolvent navazujícího magisterského studijního programu Husitská teologie disponuje širok z oblasti teologického kompendia CČSH, tj. systematické teologie, biblické teologie, prakt a církevních dějin, rozumí speciálně teologii CČSH, orientuje se v teologii ostatních konf praktickou přípravu na výkon duchovního CČSH. Disponuje znalostmi nutnými pro výkon duchov Absolvent studijního programu získává dovednost výkonu specifického teologického povolání praktické a teoretické. Absolvent studijního programu nalézá uplatnění jako duchovní CČSH. pracovat ve státních, soukromých a neziskových organizacích s náboženským zaměřením. Nachá v akademické sféře nebo v institucích zaměřených na vědu a výzkum v oblasti teologických v příbuzných. Získané znalosti a dovednosti představují dostatečný předpoklad pro studium do studijního programu Husitská teologie. *========================================================================================= * Pravoslavná teologie (bakalářské studium) *========================================================================================= Charakteristika studijního oboru: Bakalářský studijní obor Pravoslavná teologie poskytuje studentům vzdělání jako přípravu p a pastorační práci, ale je samozřejmě otevřen také všem ostatním zájemcům o pravoslavnou t ucelený pohled na všeobecné církevní dějiny i na dějiny pravoslaví u nás a ve světě a na p Studenti se seznamují také s klasickými jazyky, jež tradičně tvoří součást teologického ko biblickou hebrejštinou, novozákonní řečtinou a latinou. V oblasti systematické teologie se důkladné seznámení s pravoslavnou dogmatikou. V rámci biblistiky se studují zejména dějiny zákona a Nového zákona. Součástí je také studium pravoslavné liturgiky. HTF UK je jedinou republice, která nabízí možnost studia pravoslavné teologie prezenční formou. Profil absolventa: Absolvent bakalářského studijního oboru "Pravoslavná teologie" získal v průběhu studia zna pravoslavné dogmatické teologii a liturgice, orientuje se také v biblistice, církevních dě a v novozákonní řečtině. Absolvent je schopen vykonávat církevní obřady a další činnosti n diakonátu. Absolvent se dokáže vyjadřovat k otázkám spojeným s náboženstvím v populárních studiích, v přednáškách apod. Absolvent je připraven pro duchovenskou činnost na úrovni di zahrnuje výuku náboženství, práci pastoračního pracovníka a práci v médiích zabývajících s tematikou. *========================================================================================= * Pravoslavná teologie (navazující magisterské studium) *========================================================================================= Charakteristika studijního oboru: Navazující magisterský studijní obor Pravoslavná teologie rozšiřuje znalosti, které studen během bakalářského studia. Tento obor rozvíjí vědomosti nabyté v rámci pravoslavné systema biblické teologie a církevních dějin. Studenti si dále rozšiřují své znalosti pravoslavné teologie a klasických jazyků. Absolventi studijního oboru "Pravoslavná teologie" jsou přip duchovenskou práci v církvi a pastorační práci. HTF UK je jedinou fakultou v České republi možnost studia pravoslavné teologie prezenční formou. Profil absolventa: Absolvent navazujícího magisterského studijního oboru "Pravoslavná teologie" získal v průb důkladné znalosti v byzantské teologii a filozofii, v pravoslavné morální teologii, v prav spiritualitě, v pastorální psychologii a v pravoslavném kanonickém právu, dále se orientuj církevních dějin a biblické teologie. Dokáže číst a analyzovat text v novozákonní řečtině. má dostatečné znalosti pro další badatelskou činnost v teologických disciplínách. Absolven vykonávat církevní obřady a další činnosti na všech úrovních duchovenského povolání. Absol odborně vyjadřovat k otázkám spojeným s náboženstvím v populárních i odborných studiích, v apod. Absolvent je připraven na duchovenskou činnost, která zahrnuje i práci pastoračního náboženství na úrovni středních a základních škol a práci odborného konzultanta v otázkách náboženstvím. *========================================================================================= * Starokatolická teologie (bakalářské studium) *========================================================================================= Charakteristika studijního oboru: Bakalářský studijní obor Starokatolická teologie poskytuje vzdělání jako přípravu pro duch pastorační práci. Podává ucelený pohled na dějiny církve jako celku i na dějiny starokatol nás a ve světě. Studenti se seznamují také s klasickými jazyky, jež tradičně tvoří součást kompendia, tj. s latinou, biblickou hebrejštinou a novozákonní řečtinou. V oblasti systema se klade důraz na trinitologii, christologii, soteriologii, eklesiologii a eschatologii. V se studenti seznamují s dějinami textu Starého zákona a Nového zákona. Součástí je také st a to jak z hlediska historického utváření se křesťanské bohoslužby na Západě i na Východě, teologie bohoslužby a liturgického času a reálií. Vzhledem k tomu, že absolventi tohoto st mohou po úspěšném absolutoriu být vysvěceni na jáhny, nechybí ani praktická znalost liturg jsou také plně připraveni ke studiu navazujícího magisterského oboru Starokatolická teolog Profil absolventa: V průběhu studia bakalářského studijního oboru Starokatolická teologie získává student věd praktické zkušenosti ve starokatolické dogmatice, biblistice, starokatolické liturgice, cí dějinách, ve filozofii a v klasických jazycích (v latině, novozákonní řečtině a biblické h Absolvent je schopen překládat cizojazyčné texty a vykonávat církevní obřady a další činno diakonátu. Absolvent je připraven pro základní duchovenskou a pastorační práci v církvi. A připraven pro výuku náboženství, pro práci pastoračního pracovníka v charitativních instit v médiích zabývajících se náboženskou tematikou. *========================================================================================= * Starokatolická teologie (navazující magisterské studium) *========================================================================================= Charakteristika studijního oboru: Navazující magisterský studijní obor Starokatolická teologie navazuje na bakalářský studij Starokatolická teologie a prohlubuje i doplňuje znalosti studenta v oblasti systematické t biblistiky, praktické teologie i církevních dějin a práva. V rámci systematické teologie j kladen na morální teologii, sakramentologii a pneumatologii. V rámci liturgiky je student teologií svátostí, důraz je přitom kladen taktéž na praktickou znalost starokatolické litu Vzhledem k tomu, že primárním cílem studia je duchovenská a pastorační práce v církvi, je s pastorální teologií i s psychologií. V oblasti biblistiky je prohloubena znalost teologi a Nového zákona, student se seznámí také se základy exegetické práce s biblickým textem ja pro vlastní kázání a katechezi v náboženských obcích či ve školách obou stupňů. Nezbytnou také znalost základů kanonistiky a církevního práva společně se specifiky, jež jsou charak církevní právo Starokatolické církve. Profil absolventa: V průběhu studia navazujícího magisterského studijního oboru Starokatolická teologie získá komplexní vědomosti a zkušenosti ve starokatolické dogmatice, morálce a spirituální teolog v biblistice a v pastorální teologii i pastorální psychologii. Absolvent je schopen překlá texty a vykonávat církevní obřady a další činnosti na všech úrovních duchovenského povolán připraven pro práci pastoračního pracovníka, pro výuku náboženství na úrovni středních a z pro kněžskou službu a pro práci odborného konzultanta v otázkách spojených s náboženstvím. *========================================================================================= * Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice (bakalářské studium) *========================================================================================= Charakteristika studijního programu: Bakalářský studijní program Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice má za cíl p základní znalosti dějin filozofického myšlení a hlavních problémů systematické filozofie a analytické a interpretační dovednosti. Studijní program Filozofie v kontextu židovské a kř připravuje studenty na další studium v navazujících magisterských studijních programech Fi dalších, příbuzných programech. Absolventi se kromě toho mohou uplatnit v kulturních insti médiích, ve státní správě a na dalších pozicích, kde je vyžadováno rychlé porozumění a int kritické myšlení, formulační dovednost, systematičnost a kreativita nebo schopnost rychle věcem a flexibilně rozhodovat. Profil absolventa: Absolvent bakalářského studijního programu Filozofie v kontextu židovské a křesťanské trad základními všeobecnými znalostmi dějin evropské filozofie od antiky po 20. století. Umí ch myšlení hlavních osobností dějin filozofie a základní problémy systematické filozofie. Ovl klasický jazyk (řečtina, nebo latina). Přiměřeně se orientuje v odborném diskurzu v oblast bakalářské práce (v případu maior studijního plánu). Absolvent studijního programu umí analyzovat filozofický text, vysvětlit filozofické konce formulovat myšlenky. Umí vyhledávat relevantní informační zdroje k zadanému tématu a samos odborný text s využitím primární i sekundární literatury. Absolvent studijního programu nalézá uplatnění na pracovištích zabývajících se problematik příbuznými tématy. Získané znalosti a dovednosti představují dostatečný předpoklad pro navazující magisterský Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice. *========================================================================================= * Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice (navazující magisterské studium) *========================================================================================= Charakteristika studijního programu: Navazující magisterský studijní program Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice poskytnout odborné znalosti v oblasti filozofie a filozofické etiky se zřetelem k interakc filozofickým myšlením, judaismem a křesťanstvím a rozvíjet analytické a interpretační dove myšlení. Studijní program Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice připravuje st uplatnění v kulturních institucích, v médiích, ve státní správě a na dalších pozicích, kde rychlé porozumění a interpretace textu, kritické myšlení, formulační dovednost, systematič nebo schopnost rychle se učit novým věcem a flexibilně rozhodovat. Profil absolventa: Absolvent navazujícího magisterského studijního programu Filozofie v kontextu židovské a k disponuje komplexními znalostmi evropské filozofie v oblasti ontologie, gnozeologie, etiky teologie a umí charakterizovat, srovnat a zhodnotit myšlení hlavních osobností dějin filoz se v odborném diskurzu v oblasti interakcí mezi filozofií a židovskou a křesťanskou tradic Absolvent studijního programu umí interpretovat filozofické texty a koncepce a precizně fo myšlenky. Umí samostatně vytvořit původní odborný filozofický text na zadané téma, odpovíd bádání v dané oblasti. Absolvent studijního programu nalézá uplatnění na pracovištích zabývajících se problematik příbuznými tématy. Získané znalosti a dovednosti představují dostatečný předpoklad pro studium v doktorských programech v oblasti vzdělávání Filozofie, religionistika a teologie. *========================================================================================= * Religionistika (bakalářské studium) *========================================================================================= Charakteristika studijního programu: Cílem bakalářského studijního programu Religionistika je poskytnout základní znalosti v re vědním oboru. Absolvent je vybaven znalostmi metodologie oboru a díky znalosti problémovýc v minulosti zná i základy jeho historie. Dokáže nahlédnout religionistiku v kontextu jinýc a využívat jejich metodických postupů ve vlastním bádání v přiměřeném rozsahu a hloubce. D absolvovaným přednáškám o každém ze tří monoteistických náboženství se dobře orientuje v t tradici. Zároveň je vybaven k pochopení situace náboženství v současné postmoderní společn Profil absolventa: Absolvent bakalářského studijního programu Religionistika ovládá základní metodologii svéh různé možnosti řešení základních teoretických otázek oboru. Disponuje znalostmi vývoje kře základních předpokladů a jejich dogmatického ukotvení. Orientuje se v klasických nábožensk judaismu a chápe smysl všedních i svátečních náboženských úkonů. Nachází v tradici judaism které byly inspirací pro mladší náboženství křesťanů a muslimů. Je seznámen s okolnostmi v počáteční fází jeho formace a s odrazem těchto dějů v kanonickém spise muslimů. Rozumí pod muslimů a jejich vnějšímu vyjádření. Dokáže charakterizovat specifika postmoderní společno roli a náboženství v ní a rozličnost jeho podob. Současně se získáním těchto znalostí si absolvent bakalářského studijního programu Religio dovednosti pro práci jak s odbornou, tak náboženskou literaturou. Dokáže s porozuměním a k číst odborné texty a postupně se v přiměřené formě zapojit do odborné debaty. Ovládá zákla religionistické práce. Dovede analyzovat religionistické fenomény a zařadit je do struktur tradic. Na základě nabytých znalostí a dovedností nalézá absolvent bakalářského programu Religioni v oblastech, které se dotýkají náboženství: v místní či státní správě v oblasti mezikultur mezináboženských vztahů, v sociálních službách a zdravotnictví, v zahraničním obchodu, v b útvarech, v neziskových organizacích, ve školství a vzdělávání nebo v médiích. Získané znalosti a dovednosti představují dostatečný předpoklad pro navazující magisterský Religionistika. *========================================================================================= * Religionistika (navazující magisterské studium studium) *========================================================================================= Charakteristika studijního programu: Cílem magisterského studijního programu Religionistika je profilovat studenty do jednoho z poskytovaných zaměření a umožnit jim, aby pronikli v daném zaměření do oboru religionistik hlouběji než na bakalářském stupni. Jedním zaměřením jsou podoby současných monoteistickýc (judaismus, křesťanství, islám), druhým různé aspekty současné religiozity a spirituality. je tak vybaven kvalitními znalostmi v části oboru religionistiky a další povinně volitelné tyto znalosti rozšiřují a dávají mu do rukou účinné nástroje pro analýzu i kontextualizaci jevů. Díky hlubšímu ponoru do teoretických a metodologických otázek v povinných předmětech schopen účastnit se religionistické odborné diskuse formou samostatné badatelské práce. Vy znalostmi současných podob náboženského života a dovednostmi, jak tyto podoby odborně ucho profesionální uplatnění při řešení společenských otázek spjatých s náboženstvím. Profil absolventa: Absolvent magisterské studijního programu Religionistika je obeznámen s metodologií svého samostatně vstoupit do diskuse o základních teoretických otázkách oboru. Disponuje znalost zaměření buď na monoteistická náboženství (judaismus, křesťanství, islám) nebo na různé as religiozity a spirituality. V rámci svého zaměření je absolvent schopen účastnit se religionistické odborné diskuse fo badatelské práce nebo formou aplikace do řešení společenských otázek spjatých s náboženstv disponuje i dovednostmi, které uplatní v praktickém zacházení s náboženskými projevy v plu společnosti. Náboženské texty spatřuje nejen s odborným předporozuměním, ale je schopen i pro něž jsou tyto texty zavazující. Je schopen kontaktu s živým náboženským společenstvím rozhovory v náboženském prostředí s náležitou citlivostí i akademickým odstupem. Na základě nabytých znalostí a dovedností nalézá absolvent magisterského programu Religion uplatnění v oblastech, které se dotýkají náboženství: v místní či státní správě v oblasti a mezináboženských vztahů, v sociálních službách a zdravotnictví, v zahraničním obchodu, v útvarech, v neziskových organizacích, ve školství a vzdělávání nebo v médiích. Získané znalosti a dovednosti představují dostatečný předpoklad pro studium doktorských st v oblasti religionistiky. *========================================================================================= * Judaistika (bakalářské studium) *========================================================================================= Charakteristika studijního programu: Bakalářský studijní program Judaistika je zaměřen na získání základních znalostí v oboru j bádání o judaismu jako náboženském systému, jehož hodnoty jsou vedle křesťanských jedním z základů Evropy. Bakalářské studium vybaví absolventy znalostmi pramenných jazyků (biblická biblická aramejština) a moderní hebrejštiny (ivrit), základními informacemi o judaismu a j a o dějinách Židů. Tematicky je studijní program zaměřen na židovské tradice a zvyky a syn liturgii, tyto znalosti jsou ověřovány státní závěrečnou zkouškou. Cílem bakalářského stud absolventy pro uplatnění získaných znalostí v praxi, případně pro další studium judaistiky v navazujících magisterských studijních programech, v nichž je možno hodnotit získané znal znalost jazyků. Profil absolventa: Absolvent bakalářského studijního programu Judaistika disponuje znalostmi judaismu ve smys systému s konkrétním zaměřením na problematiku judaismu a jeho pramenů, židovských tradic synagogální liturgie. Absolvent se základně orientuje také v oblasti dějin Židů a získává pramenných jazyků (biblická hebrejština a biblická aramejština) a moderních jazyků (modern ivrit). Absolvent studijního programu si osvojuje dovednost pracovat s primárními i sekundárními t originálním znění, tvůrčím způsobem interpretovat text, analyzovat a kriticky zhodnotit je strukturu, a analyzovat a kriticky zhodnotit komplexní i kontroverzní problémy v jejich ko Absolvent studijního programu nalézá uplatnění primárně na pracovištích zabývajících se pr judaismu nebo příbuznými tématy. Jde o kulturní instituce, vzdělávací instituce, diplomati a sdělovací prostředky ve veřejné i soukromé oblasti. Získané znalosti a dovednosti představují dostatečný předpoklad pro navazující magisterský Judaistika. *========================================================================================= * Judaistika (navazující magisterské studium) *========================================================================================= Charakteristika studijního programu: Navazující magisterský studijní program Judaistika je zaměřen na získání základních znalos judaistika, tedy bádání o judaismu jako náboženském systému, jehož hodnoty jsou vedle křes z duchovních základů Evropy. Navazující magisterské studium vybaví absolventy pokročilými pramenných jazyků (hebrejština, aramejština) a moderní hebrejštiny (ivrit), rabínské liter mystiky a židovské filozofie. Tematicky je studijní program zaměřen na rabínskou literatur mystiky a židovskou filozofii, tyto znalosti jsou ověřovány státní závěrečnou zkouškou. Cí magisterského studia je připravit absolventy pro uplatnění získaných znalostí v praxi, pří studium judaistiky a dalších oborů v doktorských studijních programech, v nichž je možno z znalosti o judaismu a znalost jazyků. Profil absolventa: Absolvent navazujícího magisterského studijního programu Judaistika disponuje znalostmi ju smyslu náboženského systému s konkrétním zaměřením na problematiku rabínské literatury, ži židovské filozofie. Absolvent získává také pokročilé znalosti pramenných jazyků (hebrejšti a moderních jazyků (moderní hebrejština – ivrit). Absolvent studijního programu si osvojuje dovednost pracovat s primárními i sekundárními t originálním znění, tvůrčím způsobem interpretovat text, analyzovat a kriticky zhodnotit je strukturu, a analyzovat a kriticky zhodnotit komplexní i kontroverzní problémy v jejich ko Absolvent studijního programu nalézá uplatnění primárně na pracovištích zabývajících se pr judaismu nebo příbuznými tématy. Jde o akademickou sféru a další instituce zabývající se v kulturní instituce, vzdělávací instituce, diplomatickou sféru, média a sdělovací prostředk soukromé oblasti. Získané znalosti a dovednosti představují dostatečný předpoklad pro doktorský studijní pro *========================================================================================= * Sociální a charitativní práce (bakalářské studium) *========================================================================================= Charakteristika studijního programu: Primárním cílem bakalářského studijního programu je poskytovat plně kvalifikované vzdělání sociální a charitativní práce. Přidanou hodnotou pro výkon činnosti teologicky vzdělaného sociálního pracovníka se zaměře sociální práci je, prostřednictvím církevních i necírkevních institucí, uplatňovat kompete sociální služby doplňující státní sociální péči. Činnost církevních sociálních zařízení je komplementární ke státní sociální péči, a pokud se zabývá stejnou oblastí služeb, přináší Studijní program plně respektuje požadavky Minimálních standardů vzdělávání v sociální prá specifické požadavky pro vzdělávací oblasti sociální práce přijaté ASVSP. Je v souladu s N č. 275/2016 o katalogu prací i Směrnicí EU 2005/36/ES dle kódu regulované jednotky 655 a d právního předpisu ze zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Profil absolventa: Absolvent bakalářského studijního programu Sociální a charitativní práce získává v průběhu teoretické znalosti v oboru sociální práce, zejména v předmětech společenskovědního a apli (v předmětech Sociální a charitativní práce, Sociologie, Sociální politika, Aktivity sociá Sociální zabezpečení, Ohrožené skupiny a riziková chování, Psychologie, Právo, Metody soci Somatologie a somatopatologie, a další), profesní dovednosti v aplikovaných teologických i předmětech (Teorie charity, Základy křesťanského myšlení a víry, Pastorační poradenství, T a kompetence pro samostatný výkon regulovaného povolání, zejména v předmětech Metody a tec výzkumu, Praxe a supervize, Sociální diagnostika a poradenství, a další. Absolvent je schopen provádět a koordinovat sociální služby, jednat se správními orgány, n s klienty, poskytovat poradenské služby, vést příslušné dokumentace, mapovat sociálně práv komunitě nebo oblasti, vykonávat resocializační činnosti, spolupracovat s příslušnými inst tým. Absolvent je připraven pro studium navazujícího magisterského programu Sociální a charitat Profil absolventa bakalářského programu Sociální a charitativní práce naplňuje požadavky M standardů vzdělávání v sociální práci MŠMT ČR i specifické požadavky pro vzdělávací oblast přijaté ASVSP. Je v souladu s Nařízením vlády č. 275/2016 o katalogu prací, i Směrnicí EU kódu regulované jednotky 655 a dle regulujícího právního předpisu ze zákona č. 108/2006 Sb službách. *========================================================================================= * Sociální a charitativní práce (navazující magisterské studium) *========================================================================================= Charakteristika studijního programu: Cílem navazujícího magisterského studijního programu Sociální a charitativní práce je posk kvalifikované vzdělání v oblasti sociální práce pro výkon samostatného povolání sociální p Přidanou hodnotou tohoto studijního programu je výkon sociální a charitativní práce, chara rozšířenými kompetencemi absolventů o profesní nástroje a znalosti i dovednosti z oblasti teologie služby. Studium je charakteristické širokým interdisciplinárním základem, skupino sociální práce i poradenství včetně pokročilých metod sociální práce, kterých obsahová fle na vývoj oboru a potřeby globalizované společnosti. To umožňuje absolventům široké uplatně státními, nestátními i církevními pomáhajícími institucemi. Studijní program plně respektuje požadavky Minimálních standardů vzdělávání v sociální prá specifické požadavky pro vzdělávací oblasti sociální práce přijaté AVSP. Je v souladu s Na č. 275/2016 o katalogu prací i Směrnicí EU 2005/36/ES dle kódu regulované jednotky 655 a d právního předpisu ze zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Profil absolventa: Absolvent navazujícího magisterského studijního programu Sociální a charitativní práce zís studia teoretické znalosti v oboru sociální práce v předmětech společenskovědního a apliko (Sociální etika, Ekonomie, Teorie sociálního poradenství, Sociální správa, Psychopatologie gerontologie a geriatrie a další), profesní dovednosti v aplikovaných teologických i oboro (Teorie charity, Teologie a sociální práce, Aktuální témata charitativní práce) a kompeten výkon regulovaného povolání v předmětech Sociální výzkum, Praxe a supervize, Pokročilé ter komunitní metody a programy, Pastorační práce s delikventy a jejich rodinami a další. Absolvent je schopen vykonávat a koordinovat vysoce odborné činnosti v oblasti sociálně pr klientů, zajišťovat specializovanou kontaktní činnost, koordinovat poskytování sociálně pr přímém styku s klienty v nepříznivé sociální situaci, provádět s klienty nácviky adaptace, obnovování některých sociálních funkcí, koordinovat a vykonávat odborné činnosti v oblasti řešit sociálně právní a sociálně zdravotní problémy klientů v zařízeních sociální péče, pr práce, vést tým. Profil absolventa navazujícího programu Sociální a charitativní práce naplňuje požadavky M standardů vzdělávání v sociální práci MŠMT ČR i specifické požadavky pro vzdělávací oblast přijaté ASVSP. Je v souladu s Nařízením vlády č. 275/2016 o katalogu prací, i Směrnicí EU kódu regulované jednotky 655 a dle regulujícího právního předpisu ze zákona č. 108/2006 Sb službách. *========================================================================================= * Sociální pedagogika (bakalářské studium) *========================================================================================= Charakteristika studijního programu: Studijní program je zaměřený na přípravu k výkonu sociálně pedagogické práce a k práci v s Poskytuje zároveň ucelenou přípravu pro navazující studium v magisterských studijních prog a příbuzného zaměření. Teoretický základ studijního programu představují společenskovědní zejména sociální a pedagogické (sociální pedagogika; etopedie; psychologie; sociologie; zá Důraz je nicméně kladen na získání praktických dovedností a kompetencí prostřednictvím apl prakticky zaměřených předmětů (pedagogika volného času, metody sociální a sociálně pedagog s navázáním na intenzivní odbornou praxi v odpovídajících institucích a zařízeních. Profil absolventa: Studijní program Sociální pedagogika je koncipován tak, jak je obvyklé ve většině evropský navržené podobě připravuje absolventy pro práci v sociální a sociálně pedagogické oblasti skupinami lidí, kteří jsou nějak, především sociálně, znevýhodnění či ohrožení. Pro klient a podpora, kterou zprostředkovávají sociální pracovníci (resp. i zdravotníci aj.), ale abs programu sociální pedagogika může navíc těmto lidem pomoci, aby se naučili svým problémům je. To znamená, že rozvíjí i jejich kompetence. Na základě poznatků, dovedností a kompetencí získaných během studia je absolvent vybaven p adekvátní pozice v sociální a sociálně pedagogické oblasti a pro sociálně výchovné působen sociální problémy klientů, poskytovat výchovné a sociálně právní poradenství, provádí vých zaměřenou na vytváření a rozšiřování žádoucích dovedností a návyků, na upevnění hodnotové pozitivní orientace. Využívá speciální pedagogické metody při práci s dětmi, dospívajícími seniory z různých sociálních vrstev a s různými zdravotními i psychosociálními problémy. Absolvent dokáže aplikovat získané znalosti z oblasti práva (aktuálních právních norem a z relevantních pro sociální a sociálně pedagogickou práci), orientuje se ve funkci a způsobu institucí, zná organizační principy a umí je uplatňovat. Ve výkonu své profese využívá zák dovedností z oblasti řídících a organizačních metod, vědomosti a dovednosti z psychologie, sociologie, filozofie, teologie a profesní etiky. Absolvent je schopen volit a používat ad sociální a sociálně pedagogické práce a využívat získané sociální dovednosti a kompetence. a dovedností v komunikaci, umí komunikovat v krizových situacích. Na základě znalostí zákl skupiny a skupinové dynamiky umí zvolit vhodné techniky ovlivňování skupinového dění pozit a aplikovat je v reálných situacích. S využitím znalostí z psychologie, pedagogiky a sociá dokáže modifikovat sociální a sociálně pedagogický přístup ke klientům s ohledem na jejich sociokulturního znevýhodnění. Je schopen samostatně vytvářet sociálně pedagogické programy cílové skupiny a ovládá základní diagnostické metody, používané ve společenských vědách. J ke spolupráci v týmech zaměřených na aplikovaný výzkum. Absolvent je vybaven potřebnými zn dovednostmi, které dokáže uplatňovat při práci s nejrůznějšími skupinami lidí. *========================================================================================= * Náboženství a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (bakalářské studium) *========================================================================================= Charakteristika studijního programu: Studijní program umožňuje studentům získat důležité znalosti a osvojit si zásadní schopnos a kompetence pro studium v navazujícím magisterském studijním programu Učitelství nábožens společenských věd pro střední školy. Studijní program reaguje na poptávku po pedagogických vzdělaných v oblasti náboženství, etiky a společenskovědního základu a po pracovnících, kt problematice náboženství a jeho místu ve společnosti. Studijní program rozšiřuje tradiční výchovu o další společenskovědní disciplíny a klade ji do úzkého sepětí s etickou výchovou úrovni umožňuje uplatnění na pozicích asistenta učitele, vychovatele ve školních družinách vzdělávacích zařízeních pro děti a mládež a katechetického pracovníka v církvích. Profil absolventa: Absolvent bakalářského studijního programu Náboženství a základy společenských věd se zamě vzdělávání je schopen orientovat se v obecných otázkách pedagogiky a psychologie, v základ společenskovědního základu, v náboženstvích včetně jejich specifických směrů a jejich zast společnosti, v otázkách filozofie, etiky, sociologie, politologie, ekonomie, práva a kultu dokáže samostatně vyhledávat zdroje odborných informací, definovat a používat základní ped psychologické pojmy, analyzovat, klasifikovat a srovnávat pedagogické jevy, prokázat pocho pedagogických jevů a jejich souvislostí s politickými, náboženskými, filozofickými, etický ekonomickými a obecně kulturními podmínkami společnosti, prokázat porozumění vývoje pedago a školy v kontextu historického vývoje společnosti a kultury, orientovat se v zákonitostec vzdělávacího procesu, procesu učení, v poruchách učení a chování, ve vzdělávání žáků se sp vzdělávacími potřebami a v různých teoriích ontogenetického vývoje člověka. Absolvent studijního programu je schopen používat výzkumné metody, realizovat pedagogický vyhodnotit ho pomocí jednodušších statistických metod, napsat a přednést referát, napsat o schopen číst a interpretovat texty s obecně náboženskou, teologickou, filozofickou nebo et Ovládá a smysluplně propojuje základní znalosti ze sociologie, politologie, psychologie, f teologie, kulturní antropologie a práva do smysluplných celků, dokáže o nich vést diskuzi. Absolvent studijního programu nalézá uplatnění zejména jako vychovatel ve školních družiná jako pracovník ve vzdělávacích zařízeních pro děti a mládež a jako katechetický pracovník Získané znalosti a dovednosti představují dostatečný základ pro pokračující studium v nava magisterském studijním programu Učitelství náboženství a základů společenských věd pro stř *========================================================================================= * Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy (navazující magiste *========================================================================================= Charakteristika studijního programu: Studijní program připravuje studenty k profesi středoškolského pedagoga s kvalifikací pro a základů společenských věd. Studijní program reaguje na poptávku po pedagogických pracovn v oblasti náboženství, filozofie, etiky a společenskovědního základu a po pracovnících, kt problematice náboženství a jeho místu ve společnosti. Studijní program rozšiřuje tradiční výchovu o další společenskovědní disciplíny a klade ji do úzkého sepjetí s etickou výchovo se uplatňují jako učitelé na středních i základních školách, kde vyučují předměty: základy věd, filozofii, náboženství, etickou či občanskou výchovu. Pracují ve státních, soukromých organizacích s náboženským nebo výchovným zaměřením. Mohou pracovat v akademické sféře neb zaměřených na vědu a výzkum v oblasti pedagogiky a oborových disciplín. Profil absolventa: Absolvent navazujícího magisterského studijního programu Učitelství náboženství a základů věd pro střední školy disponuje rozsáhlými znalostmi z oblasti pedagogiky a psychologie, r pedagogické problematice, orientuje se v pedagogické psychologii a krizové intervenci, ovl náboženství a společenskovědního základu. Disponuje znalostmi nutnými pro výuku společensk zejména z oblasti sociologie, politologie, ekonomie, práva a kulturní antropologie a širok oblasti náboženství, zejména křesťanského, z filozofie a etiky. Absolvent studijního programu umí provádět didaktickou analýzu učiva, vytvářet přípravu na vhodně komunikovat s účastníky výchovně vzdělávacího procesu, předcházet školnímu násilí a jeho zvládání, identifikovat jakoukoli formu vyloučení nebo diskriminace a jakákoli znamen prozrazovat sociální problémy nebo špatné zacházení. Dokáže provádět hodnocení výuky z hle procesu i výsledků a do výuky vhodně začleňovat informační technologie a moderní způsoby p připravit a realizovat studijní plán v oblasti náboženství a společenskovědního základu. Absolvent studijního programu nalézá uplatnění na středních a základních školách, kde může společenských věd, filozofii, náboženskou, etickou a občanskou výchovu. Může také pracovat soukromých i neziskových organizacích s náboženským nebo výchovným zaměřením. Nachází upla akademické sféře nebo v institucích zaměřených na vědu a výzkum v oblasti pedagogiky a obo