program čtyřleté Ph.D. studium Raně křesťanská studia ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Husitská teologická fakulta má institucionálně akreditovaný doktorský studijní program Ran studia (P0221D10A3817 a P0221D10A3818). Forma studia je prezenční nebo kombinovaná v české jazyce. Standardní doba studia je čtyři roky. ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ Příjem▒přihlášek▒do▒akademického▒roku▒2024/25▒bude▒uzavřen▒30.▒4.▒2024▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ Informace k přijímacímu řízení: https://htf.cuni.cz/HTF-183.html [ URL "https://htf.cuni.cz/HTF-183.html"] https://htf.cuni.cz/HTFN-521.html [ URL "https://htf.cuni.cz/HTFN-521.html"] Konzultace k přijímacímu řízení: doc. ThDr. Jiří Gebelt, Th.D. – garant programu [ URL "https://htf.cuni.cz/HTF-292.html"] úterý 10:15-11:45 v H305 gebelt(zavinac)htf.cuni.cz [ MAIL "gebelt(zavinac)htf.cuni.cz"] ****************************************************************************************** * Charakteristika studijního programu ****************************************************************************************** Předmětem studijního programu je křesťanství od svého vzniku až do čtvrtého století. V rám se studium zaměřuje na formování křesťanské ortodoxie a ortopraxe, literatury a institucí, na širší kontext pozdní antiky. Standardní doba studia je čtyři roky. Studium sleduje aktuální problémy bád tematických celků: 1) ortodoxie a hereze; 2) literární žánry a práce s literaturou; 3) praxe a instituce; 4) kontexty raného křesťanství. V souladu s touto strukturou je studium realizováno formou čtyř povinných předmětů (seminá s badatelským zaměřením studia se předměty zaměřují vždy na jeden vybraný konkrétní problé odráží diskuze v současném bádání a motivuje doktorandy k samostatné vědecké práci. Povinné předměty doplňu zkouška z předmětu "Rané křesťanství", semináře zaměřené na přípravu disertační práce a me seminář. Na rozdíl od tradiční systematizace teologických disciplín, která odděluje biblistiku od p studijní program Raně křesťanská studia uvedené disciplíny inovativně spojuje. Díky takové lépe porozumět vývoji křesťanské teologie, praxe a jiným výše uvedeným souvislostem. Po metodologické stránce není studium zastřešeno jediným výlučným přístupem, kromě histori způsobu práce je otevřeno současným přístupům z oblasti teorie rituálů, kognitivních věd, kolektivní paměti, diskurzivní analýzy a dalších společenskovědních přístupů. Studijní program Raně k se zaměřuje nejen na předměty výzkumu (problémy, osobnosti, atp.), ale také na reflexi pro poznání. Předmětem studia je proto i diskuze o metodách, teoriích a terminologii s jejíž p uchopovány, resp. konstituovány předměty studia (typicky např. kategorie "hereze", "gnóze" ****************************************************************************************** * Profil absolventa a cíle oboru ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Odborné znalosti *========================================================================================= Absolvent disponuje důkladnou znalostí raného křesťanství v kontextu náboženství a společn antiky. Zná a je schopen kriticky analyzovat procesy formování křesťanské ortodoxie, ortop křesťanských institucí, problematiku literárních žánrů a raně křesťanského písemnictví. Dynamiku formování křesťan stoletích jeho existence reflektuje v širším kontextu pozdní antiky. Kriticky se orientuje soudobých diskusí o terminologii, metodách a teoriích s jejichž pomocí jsou uchopovány, resp. konstituovány př Stává se odborníkem na jedno z nejdůležitějších období křesťanství, období v němž se formu křesťanství. *========================================================================================= * Odborné dovednosti a obecné způsobilosti *========================================================================================= Absolvent dokáže pracovat s raně křesťanskými primárními prameny v původním jazyce (primár latina). Orientuje se v relevantní teoretické a metodologické literatuře, má přehled o rel současném stavu bádání a již v průběhu studia dokáže získané vědomosti aplikovat na vlastní předmět bádání a řádně je a vlastní odborné publikační činnosti (studie a recenze). *========================================================================================= * Předpokládaná uplatnitelnost absolventů na trhu práce *========================================================================================= Absolvent je připravován primárně k tomu, aby působil jako akademický pracovník na vysokýc vědeckých pracovištích v oblasti relevantních společenských věd (teologie, historie, relig Díky tomu, že si řádně osvojí způsoby práce (kritická reflexe pramenů, práce s odbornou literaturou, odb ústní projev), které může snadno využít v jakékoli činnosti, kde jsou výše uvedené kompete může se uplatnit také např. jako analytik nebo vedoucí pracovník v neziskové, kulturní a s ****************************************************************************************** * Podmínky k přijetí ke studiu ****************************************************************************************** Uchazeč je absolventem magisterského nebo navazujícího magisterského studijního programu. křesťanství v rozsahu předepsané povinné literatury (viz seznam povinné literatury); 2) ov latinský jazyk v takové míře, že je schopen přeložit a interpretovat středně obtížný řecky/latinsky 3) ovládá minimálně jeden světový jazyk v takové míře, že je schopen číst a interpretovat (schopnost se ověřuje znalostí předepsané povinné literatury, převážně cizojazyčné); 4) předloží a obhájí návrh disertační práce zpracovaný podle předepsané formální struktury (vymezení tématu, metodick postupu, vymezení cílů, bibliografie a harmonogram). Přijímací zkouška má tři části: a) zkouška z řečtiny nebo z latiny (na úrovni schopnosti číst a překládat texty) b) zkouška z povinné literatury c) obhajoba tezí předloženého projektu doktorské práce. Poznámka: Zkoušku z řečtiny nebo z latiny nemusí absolvovat uchazeč, který složil zkoušku latiny na HTF UK nebo srovnatelnou zkoušku na jiném pracovišti (čtyřsemestrální kurz zakon Povinná literatura 1. Michael W. Holmes, The Apostolic Fathers: Greek Texts and English Translations, Grand R Academic (3) 2007. ISBN: 978–0801034688. 2. Andrew B. McGowan, Ancient Christian Worship: Early Church Practices in Social, Histori Theological Perspective, Grand Rapids: Baker Academic 2014. ISBN: 978–0801097874. 3. Arland Hultgren, The Rise of Normative Christianity, Minneapolis: Fortress Press 1994. 738–4. 4. Richard Bauckham (ed.), The Gospels for All Christians: Rethinking the Gospel Audiences William B. Eerdmans 1998. ISBN: 978–0802844446. 5. Michael J. Kruger, Canon Revisited: Establishing the Origins and Authority of the New T Wheaton: Crossway 2012. ISBN: 978–1433505003. 6. Petr Pokorný, Od evangelia k evangeliím: Dějiny, teologie a působení biblického výrazu Praha: Academia 2016. ISBN: 978–8020026101. ****************************************************************************************** * Individuální studijní plán (ISP) ****************************************************************************************** Studium probíhá podle individuálního studijního plánu pod vedením školitele, případně za ú konzultanta. Školitelem je vždy habilitovaný - akademický nebo vědecký - pracovník v praco vztahu s fakultou. Podrobnosti doktorského studia upravuje Studijní a zkušební řád UK v Pr znění a související předpisy. Individuální studijní plán musí být navržen tak, aby všechny povinnosti byly splněny ke konci třetího roku studia a v závěrečném roce standardní doby s mohl věnovat dokončení disertační práce a přípravě na státní doktorskou zkoušku. Student doktorského studia zapsaný do prvního ročníku má povinnost spolu se svým školitele individuální studijní plán elektronickým způsobem v SIS podle instrukcí oddělení vědy a do ISP se vyplňuje na standardní dobu studia, tj. 4 roky. Tato standardní doba je stejná pro kombinovanou formu studia. Návrh ISP musí být vyhotoven odevzdán školiteli prostřednictvím systému SIS UK nejpozději do 30. listopadu daného roku. Individuální studijní plán je ke splnění studijních povinností rozdělen do těchto částí: *========================================================================================= * Část: Disertační práce *========================================================================================= Doktorand prokazuje schopnost samostatné vědecké práce a kritické reflexe tématu své dizer Disertační práce musí obsahovat původní a uveřejněné výsledky nebo výsledky přijaté k uveř potvrzuje zapsáním splnění studijní povinnosti, že doktorand v daném akademickém roce konz předkládá úseky dizertační práce v souladu s ISP. Tato studijní povinnost je v individuáln plánu uložena pro každý rok studia. • Příprava disertační práce I. – IV. SIS LDOC24 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety index.php?id=ce2c265710fe750819f27d4b0e20ce6e&tid=&do=predmet&kod=LDOC24&skr=2021"] ; SIS LDOC25 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=ce2c265710fe750819f27d4b0e20ce6e&tid=&do=predmet&kod=LDOC25&skr=2021"] ; SIS LDOC26 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=ce2c265710fe750819f27d4b0e20ce6e&tid=&do=predmet&kod=LDOC26&skr=2021"] ; SIS LDOC27 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=ce2c265710fe750819f27d4b0e20ce6e&tid=&do=predmet&kod=LDOC27&skr=2021"] *========================================================================================= * Část: Studijní povinnosti *========================================================================================= Tento blok zahrnuje: metodologický seminář; čtyři tematicky zaměřené předměty realizované zkoušku z předmětu Rané křesťanství. • Metodologický seminář SIS LDOC37 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=ce2c265710fe750819f27d4b0e20ce6e&tid=&do=predmet&kod=LDOC37&skr=2021"] Student povinně absolvuje v prvním roce studia Metodologický seminář. Seminář prohlubuje a znalosti relevantních metod výzkumu, historickofilologických, kvalitativních a kvantitativ Povinné předměty k čtyřem tematickým celkům raného křesťanství (Organizace seminářů a poznámka k anotacím kurzů) • Ortodoxie a hereze v raném křesťanství (seminář) SIS LDOC33 [ URL "https://is.cuni.cz/st index.php?id=ce2c265710fe750819f27d4b0e20ce6e&tid=&do=predmet&kod=LDOC33&skr=2021"] • Literární žánry a práce s literaturou (seminář) SIS LDOC34 [ URL "https://is.cuni.cz/stu akreditace_rvh/index.php?id=ce2c265710fe750819f27d4b0e20ce6e&tid=&do=predmet&akr=3819"] • Raně křesťanská praxe a instituce (seminář) SIS LDOC35 [ URL "https://is.cuni.cz/studium index.php?id=ce2c265710fe750819f27d4b0e20ce6e&tid=&do=predmet&kod=LDOC35&skr=2021"] • Kontexty raného křesťanství (seminář) SIS LDOC36 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predm id=ce2c265710fe750819f27d4b0e20ce6e&tid=&do=predmet&kod=LDOC36&skr=2021"] Semináře probíhají blokově (v celkovém rozsahu 18 výukových hodin). Výběr semináře zazname návrhu ISP. Semináře jsou organizovány formou aktivní účasti doktorandů. Doktorandi přebír za dílčí téma, vedou a korigují četbu zadaného díla, jeho překlad, interpretaci a moderují di badatelských cílů tak semináře plní rovněž funkci didaktickou, doktorandi se učí vést odbo V případě omezení distanční výuky v souvislosti s pandemií probíhá výuka distanční formou prostředí Moodle a programu MS Teams. Každý ze čtyř předmětů zahrnuje dva základní rámce směřování, mezi nimiž volí doktorand po školitelem a zvolené směřování zaznamenává do ISP. V rámci zvoleného směřování je pak konk semináře upřesněno při zohlednění ISP doktoranda, resp. tématu jeho disertace, a aktuálníh daného problémů (nová monografie, monotematické číslo relevantního periodika atp.). Anotace jednotlivých kurzů proto charakterizují pouze základní osnovu kurzů. • Rané křesťanství SIS LDOC32 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=ce2c265710fe750819f27d4b0e20ce6e&tid=&do=predmet&kod=LDOC32&skr=2021"] Zkouška sestává z dvou kruhů otázek: 1. Postavy raného křesťanství 2. Problémy raného křesťanství Látka vychází z prostudované zadané literatury. Zatímco jednotlivé semináře ke čtyřem te raného křesťanství se zaměřují na dílčí otázky, předmět „Rané křesťanství“ tematizuje os problémy raného křesťanství v širších souvislostech. Student má povinnost předložit seznam nastudované o pramenné literatury. Zkouška probíhá ústně. *========================================================================================= * Část: Odborné aktivity *========================================================================================= Akademická tvůrčí činnost doktoranda SIS LDOC39 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=ce2c265710fe750819f27d4b0e20ce6e&tid=&do=predmet&kod=LDOC39&skr=2021"] Doktorand v průběhu studia prokazuje schopnost samostatné badatelské činnosti tím, že publ studie (2) buďto v zahraničním impaktovaném periodiku nebo v českém recenzovaném periodiku zaměření, v recenzované tuzemské nebo zahraniční kolektivní monografii nebo v recenzovaném nebo zahraničním sborníku. Za splnění povinnosti se nepovažuje publikování ve studentském periodiku popularizačního charakteru, dále publikování konferenčního výstupu v konferenčním sborníku. Musí se vždy j samostatné nebo prvoautorské publikace. Dále doktorand v průběhu studia publikuje čtyři od (4) v některém z odborných periodik. Alespoň jeden (1) publikovaný výstup (recenze, studie monografii) musí být publikován v zahraničí v periodiku, sborníku nebo kolektivní monograf výše uvedená kritéria. Dále se doktorand během svého studia zúčastní aktivně (konferenčním výstupem) alespoň jedn konference a podá alespoň jeden grantový projekt (GA UK a podobný. Splnění této povinnosti potvrzuje školitel zapsáním "splnění studijní povinnosti“. Mezinárodní badatelská zkušenost SIS LDOC38 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=ce2c265710fe750819f27d4b0e20ce6e&tid=&do=predmet&kod=LDOC38&skr=2021"] Mezinárodní badatelskou/akademickou zkušenost doktorand získává jednou z následujících akt – zahraniční stáží v délce nejméně jednoho měsíce, – účastí na mezinárodním vědeckém projektu s výsledky publikovanými nebo prezentovanými v – účastí na mezinárodní konferenci. Způsob plnění této povinnosti konzultuje doktorand se školitelem, který zapisuje její spln Student aktivně spolupracuje na administrativním zabezpečení plnění povinnosti individuáln plánu - zahraniční stáž a Mezinárodní badatelská zkušenost s odd. vědy HTF. ****************************************************************************************** * Státní doktorská zkouška z Raného křesťanství, požadavky na státní doktorskou zkoušku ****************************************************************************************** SIS LDOC31 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=ce2c265710fe750819f27d4b0e20ce6e&tid=&do=predmet&kod=LDOC31&skr=2021"] Student po domluvě se školitelem a po schválení oborovou radou připraví dvě třicetiminutov rozdílná témata odlišná od tématu disertační práce. Přednášející musí charakterizovat stav zvolené problematiky, aktuální stav bádání, přednést své vlastní, argumenty podložené kritické stanovisko a prok odbornou kompetenci. Komise pro státní doktorskou zkoušku volí na místě jedno z připravený následné diskusi student zodpovídá vznesené otázky a hájí své stanovisko. Forma zkoušky je ústní. ****************************************************************************************** * Státní obhajoba disertační práce ****************************************************************************************** SIS LDOC16 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=ce2c265710fe750819f27d4b0e20ce6e&tid=&do=predmet&kod=LDOC16&skr=2021"] Student vypracuje pod vedením školitele disertační práci a přihlásí se prostřednictvím žád radě k obhajobě. Předkládání disertačních prací se řídí SZŘ UK a Metodickým pokynem děkana disertačních prací na HTF UK č. 1 ze dne 1. ledna 2019. ****************************************************************************************** * Seznam školitelů ****************************************************************************************** doc. ThDr. Jiří Gebelt, Th.D. prof. Thomas Richard Hatina, Ph.D. prof. ThDr. Jan Blahoslav Lášek, Dr.h.c. (mult.) doc. Dr. phil. Wolf Burkhard Oerter doc. PhDr. Jiří Pavlík, Ph.D. doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. doc. ThDr. Kamila Veverková, Ph.D. ****************************************************************************************** * Oborová rada ****************************************************************************************** Složení oborové rady [ URL "https://htf.cuni.cz/HTF-687.html#24"]