Témata závěrečných prací ****************************************************************************************** * Témata závěrečných prací ****************************************************************************************** Studenti sdruženého studia si zadávají práce s tématem odpovídajícím části studijního prog *========================================================================================= * Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice jako maior *========================================================================================= Uvedená témata jsou určena pro studijní programy: Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice se sdruženým studiem Husitská teologie Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice se sdruženým studiem Pravoslavná teolog Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice se sdruženým studiem Judaistika *========================================================================================= * Husitská teologie jako maior *========================================================================================= Uvedená témata jsou určena pro studijní programy: Husitská teologie Husitská teologie se sdruženým studiem Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice Husitská teologie se sdruženým studiem Judaistika Husitská teologie se sdruženým studiem Religionistika *========================================================================================= * Judaistika jako maior *========================================================================================= Uvedená témata jsou určena pro studijní programy: Judaistika se sdruženým studiem Husitská teologie Judaistika se sdruženým studiem Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice Judaistika se sdruženým studiem Pravoslavná teologie Judaistika se sdruženým studiem Religionistika *========================================================================================= * Pravoslavná teologie jako maior *========================================================================================= Uvedená témata jsou určena pro studijní programy: Pravoslavná teologie Pravoslavná teologie se sdruženým studiem Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradi Pravoslavná teologie se sdruženým studiem Judaistika Pravoslavná teologie se sdruženým studiem Religionistika *========================================================================================= * Religionistika jako maior *========================================================================================= Uvedená témata jsou určena pro studijní programy: Religionistika se sdruženým studiem Husitská teologie Religionistika se sdruženým studiem Judaistika Religionistika se sdruženým studiem Pravoslavná teologie ------------------------------------------------------------------------------------------ Témata bakalářských prací ------------------------------------------------------------------------------------------ vedoucí práce: doc. PhDr. Zdeněk Vojtíšek, Ph.D. • Poválečné dědictví českého spirituismu: Řád Ochránců Boží Vůle na Zemi • Hnutí Dvanáct kmenů: konflikty nového náboženského hnutí s okolní společností • Teologické argumenty současných českých protiislámských aktivistů vedoucí práce: prof. PhDr. Luboš Kropáček, CSc. • Marie (Marjam) v Koránu a mariánská úcta v muslimské zbožnosti • Křesťansko-muslimský dialog v uplynulém půlstoletí (tj. od II. vatikánského koncilu, pře iniciativ z obou stran) • Muslimské reakce na ideologii a praxi tzv. Islámského státu (ISIS, Dá`iš; rozbor Otevřen muslimských učenců Abú Bakru al-Bagdádímu z 19. 9. 2014 aj.) • Pokusná typologie soudobé české publicistiky o islámu vedoucí práce: doc. ThDr. Jir?í Gebelt, Th.D. • Max Müller a dějiny náboženství • Eliadeho pohled na moderního člověka • Durkheim a vývojové teorie náboženství • Racionalita a výzkum náboženství • Malinowski versus Lévy-Bruhl vedoucí práce: doc. Jiří Janák, Th.D. • Symbolika barev ve starém Egyptě • Symbolika čísel ve starém Egyptě • Problematika deště ve staroegyptském náboženství vedoucí práce: Mgr. Zuzana Marie Kostićová, Ph.D. • Pakalova hrobky v Palenque jako příklad mayského kultu královských předků • Bůh Akan a mayská rituální intoxikace • Xmukane v Popol Vuhu • Pojetí posmrtného života v aztécké kultuře • Pojetí Toltéka v díle Carlose Castanedy • Věk Vodnáře a new age milenialismus vedoucí práce: PhDr. Ľubica Obuchová • Lin Jü-tchang a jeho srovnání životní filozofie Východu a Západu • Působení misionářů z českých zemí na Filipínách • Srovnání misijních metod katolických a protestantských misionářů v Číně • Evangelizační otázky v některých zemích východní Asie v 19. století (tj. odlišné misijní kolonizovaných a relativně samostatných) • Recepce čínského taoismu v moderních západních zemích vedoucí práce: ThDr. et PhDr. Marek Dluhoš, Th.D., Ph.D. • Runy, jejich význam, tradice a použití v slovanských kultech současnosti • Léčitelství a jeho rituály • Voodoo v ČR po 1989 vedoucí práce: Mgr. Jiří Motl, Ph.D. • Vztah duševní nemoci a náboženství (vybrat jedno onemocnění – bipolární afektivní poruch kompulzivní porucha, schizofrenie, mentální anorexie, narcistní porucha osobnosti aj.) • Freudova kritika náboženství • Jung a náboženství • Transpersonální psychologie • Psychospirituální krize • William James a druhy náboženské zkušenosti • Duchovní krize z hlediska vývojové psychologie • Náboženská praxe a psychotická onemocnění • Stanislav Grof jako náboženský myslitel • Zdravá a nezdravá spiritualita – pohled psychologie náboženství • Náboženství a psychoterapie – student si může vybrat psychoterapeutický směr a zkoumat j náboženství. • Spirituální zážitky spojené s užíváním psychedelik • Holotropní dýchání • Kvalitativní zkoumání vybraného náboženského společenství vedoucí práce: Mgr. Libuše Martínková, Ph.D. • Koncepce náboženství online a online náboženství u Christophera Hellanda. Kritika a rece • Křesťanství v prostředí sociálních sítí online • Vliv Internetu na změnu rituální praxe (vybraného náboženství) vedoucí práce: Mgr. Lenka Philippová • Afroamerické misijní úsilí v Africe ------------------------------------------------------------------------------------------ Témata diplomových prací ------------------------------------------------------------------------------------------ vedoucí práce: doc. PhDr. Zdeněk Vojtíšek, Ph.D. • Řád Ochránců Boží Vůle na Zemi do roku: podoby zápasu komunistického režimu proti menšin náboženství • Mechanismy oddanosti Rosabeth Kanterové: ověření platnosti teorie na českých komunitách (nebo jiném úspěšném hnutí) • Proces změny charismatické autority na byrokratickou ve vývoji nového náboženského hnutí vedoucí práce: prof. PhDr. Luboš Kropáček, CSc. (možná jsou vyzrálejší zpracování výše uvedených bakalářských témat) • Islám a kapitalismus, diskuse o přístupu Maxe Webera • Úpravy právního postavení křesťanů v muslimských státech (od „Umarovy smlouvy“ k „Marrák deklaraci“) • Rituální čistota: srovnání šarí`atských a starozákonních příkazů (zvl. Leviticus). vedoucí práce: doc. ThDr. Jir?í Gebelt, Th.D. • Religionistické aspekty v beletristickém díle M. Eliadeho • Synkretismus jako religionistický termín vedoucí práce: doc. Jiří Janák, Th.D. • Význam a symbolika psovitých šelem ve staroegyptském náboženství • Téma zániku světa ve staroegyptském náboženství • Význam a symbolika hadů ve staroegyptském náboženství vedoucí práce: Mgr. Zuzana Marie Kostićová, Ph.D. • Palenská triáda a otázka pan-mayských versus regionálních fenoménů • Mayské pojetí podsvětí v kontextu kultu jeskyní • Otázka kukuřičných bohyní v Popol Vuhu • Logogram K'uh/K'uhul a bůh C v mayském hieroglyfickém písmu • Mýtus o Tollanu v pan-Mezoamerickém kontextu • Miguel Ruiz • Tensegrita vedoucí práce: PhDr. Ľubica Obuchová • Buddhisticko-křesťanská polemika v Japonsku 17. století • Hnutí za novou kulturu v Číně na počátku 20. století a jeho vztah ke křesťanství • Vztah jezuitských misionářů ke klasickému konfuciánství • Christianizace Koreje a otázka domácího šamanismu • Vzájemný vztah katolické a buddhistické církve ve Vietnamu poloviny 20. století (tj. běh válek za samostatnost) vedoucí práce: ThDr. et PhDr. Marek Dluhoš, Th.D., Ph.D. • Islám a magie • Magické systémy v české a slovenské fantasy po 1989 • Učení následovníků mystika Květoslava Minaříka vedoucí práce: Mgr. Jiří Motl, Ph.D. • Vztah duševní nemoci a náboženství (vybrat jedno onemocnění – bipolární afektivní poruch kompulzivní porucha, schizofrenie, mentální anorexie, narcistní porucha osobnosti aj.) • Freudova kritika náboženství • Jung a náboženství • Transpersonální psychologie • Psychospirituální krize • William James a druhy náboženské zkušenosti • Duchovní krize z hlediska vývojové psychologie • Náboženská praxe a psychotická onemocnění • Stanislav Grof jako náboženský myslitel • Zdravá a nezdravá spiritualita – pohled psychologie náboženství • Náboženství a psychoterapie – student si může vybrat psychoterapeutický směr a zkoumat j náboženství. • Spirituální zážitky spojené s užíváním psychedelik • Holotropní dýchání • Kvalitativní zkoumání vybraného náboženského společenství *========================================================================================= * Náboženství a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Témata bakalářských prací ------------------------------------------------------------------------------------------ vedoucí práce: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. • Uplatňování hermeneutiky podezření v teologiích osvobození • Pneumatologie Millarda J. Ericksona a jeho kritika postmoderního křesťanství • Emergent Church jako jev postkonzervativní teologie • George Lindbeck a budoucnost postliberální teologie • Teodicea v analytické filozofii – Richard Swinburn a Alvin Plantinga vedoucí práce: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. • T. G. Masaryk a jeho význam pro filosofii • Postmoderna a dnešek • Fenomenologie a Jan Patočka • Filosofie těla vedoucí práce: doc. ThDr. PhDr. Noemi Bravená, Th.D. Ph.D. • Didaktické pomůcky pro výuku náboženství vedoucí práce: ThDr. Dalibor Vik, Ph.D. • Česká stopa ve filozofii výchovy: osobnosti, díla, koncepce • Filozofie výchovy v Platónově Ústavě • Pedagogická témata v Komenského útěšných spisech • Komenského Orbis Pictus: dějinné a myšlenkové pozadí jeho vzniku • Patočkova pedagogika obratu vedoucí práce: PhDr. Vlastimil Zátka, CSc. • Osvícenská filozofie jako základ evropské moderny • Ideály humanitní ve filozofii T.G. Masaryka • Descartes jako zakladatel novověké filozofie • Racionalismus a empirismus jako základní vývojové směry novověké filozofie vedoucí práce: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. • Systém vzdělávání ve vztahu k morálním hodnotám a společenským ideálům v době helénismu • Sport a jeho přínos rozvoji jedince a společnosti v době helénismu • Pohled na vybraná místa Nového zákona optikou sociální/kolektivní paměti • Zdraví a nemoc v době helénismu a době římské optikou Nového zákona a známých lékařů • Vnímání dětí, dětství a rodičovství v době helénismu vedoucí práce: doc. PhDr. Jiří Pavlík, Ph.D. • Postoje k manželství ve stoické filozofii • Postoje k manželství v platonismu • Křesťané 2. stol. a Celsova kritika křesťanství vedoucí práce: doc. Jiří Beneš, Th.D. • Kniha smlouvy jako sociální zákoník • Kultické desatero • Zákon svatosti a jeho sociální důrazy • Vzdělávání nové generace vedoucí práce: doc. ThDr. Kamila Veverková, Ph.D. • Vzdělávací teorie a principy waldorfského školství • Růst a šíření waldorfské pedagogiky • Waldorfské školství v České republice • Studentské organizace v Evropě v období 19. století • "Vzájemné vyučování" - pedagogická inovace devatenáctého století • Odborné vzdělávání dívek a žen v období 19. století • Vzdělávací reformy na konci 19. století - progresivní vzdělávání • Čtení  - jeden z kroků emancipace žen v období 19. století • Práva dětí  - současný stav a praxe (nutná konkretizace oblasti, například vzdělávání) • Evropská vzdělávací politika • Vzdělání jako právo žen  vedoucí práce: ThDr. Jaroslav Hrdlička • Politický vliv univerzitního vzdělávání ve středověku (na konkrétním příkladu) • Intelektuální vliv univerzitního vzdělávání ve středověku (na konkrétním příkladu) • Vliv růstu měst a bohatství na vzestup středověkých univerzit (na konkrétním příkladu) • Náboženská výchova v CČSH • Vzdělávání v CČSH • Náboženská výchova v období první republiky • Extenzní přednášková činnost na UK před rokem 1918 • Bohoslovecké vzdělávání CČSH 1920-2000 • Náboženská výuka CČSH na českých měšťanských a středních školách 1920-1945 • Dějiny výuky náboženství v konkrétní NO CČSH 1920-2000 *========================================================================================= * Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Témata diplomových prací ------------------------------------------------------------------------------------------ vedoucí práce: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. • Uplatňování hermeneutiky podezření v teologiích osvobození • Pneumatologie Millarda J. Ericksona a jeho kritika postmoderního křesťanství • Emergent Church jako jev postkonzervativní teologie • George Lindbeck a budoucnost postliberální teologie • Teodicea v analytické filozofii – Richard Swinburn a Alvin Plantinga vedoucí práce: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. • Pozitivismus a novopozitivismus • Descartes, Spinoza, Leibniz a jejich role v novověku • I. Kant a gnozeologie • E. Husserl a krize evropských věd vedoucí práce: doc. ThDr. PhDr. Noemi Bravená, Th.D. Ph.D. • Význam biblických příběhů pro edukaci v MŠ/ZŠ/SŠ (podle výběru studenta) vedoucí práce: ThDr. Dalibor Vik, Ph.D. • Filozofické základy Komenského pedagogiky • Hra a výchova u Eugena Finka • Lévinas jako vychovatel • Miltonův traktát "Of Education" vedoucí práce: PhDr. Vlastimil Zátka, CSc. • Křesťanský humanismus v díle L. Feuerbacha • Kantova normativní etika vedoucí práce: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. • Janovská komunita a její specifika • Apoštol Pavel v kontextu judaismu II. chrámu (přesné téma bude specifikováno při rozhovo • Ježíšova podobenství optikou nejmodernějšího bádání (přístup bude vybrán při rozhovoru s • Apokalyptické křesťanství (a židovské apokalyptické komunity) vedoucí práce: doc. PhDr. Jiří Pavlík, Ph.D. • Marcus Aurelius Antoninus a pozdní římský stoicismus • Feministické interpretace Platóna vedoucí práce: doc. Jiří Beneš, Th.D. • Sociální témata u severoizraelských proroků • Sociální témata v mudroslovné literatuře vedoucí práce: doc. ThDr. Kamila Veverková, Ph.D. • Vzdělávací teorie a principy waldorfského školství • Růst a šíření waldorfské pedagogiky • Waldorfské školství v České republice • Studentské organizace v Evropě v období 19. století • "Vzájemné vyučování" - pedagogická inovace devatenáctého století • Odborné vzdělávání dívek a žen v období 19. století • Vzdělávací reformy na konci 19. století - progresivní vzdělávání • Čtení  - jeden z kroků emancipace žen v období 19. století • Práva dětí  - současný stav a praxe (nutná konkretizace oblasti, například vzdělávání) • Evropská vzdělávací politika • Vzdělání jako právo žen  vedoucí práce: ThDr. Jaroslav Hrdlička • Politický vliv univerzitního vzdělávání ve středověku (na konkrétním příkladu) • Intelektuální vliv univerzitního vzdělávání ve středověku (na konkrétním příkladu) • Vliv růstu měst a bohatství na vzestup středověkých univerzit (na konkrétním příkladu) • Náboženská výchova v CČSH • Vzdělávání v CČSH • Náboženská výchova v období první republiky • Extenzní přednášková činnost na UK před rokem 1918 • Bohoslovecké vzdělávání CČSH 1920-2000 • Náboženská výuka CČSH na českých měšťanských a středních školách 1920-1945 • Dějiny výuky náboženství v konkrétní NO CČSH 1920-2000 *========================================================================================= * Sociální a charitativní práce *========================================================================================= Navržená témata pro program Sociální a charitativní práce naleznete zde [ URL "HTF-842.htm *========================================================================================= * Sociální pedagogika *=========================================================================================