• Přijímačky
  • Studijní programy – charakteristiky a profily absolventů

Studijní programy – charakteristiky a profily absolventů


Studijní programy – charakteristiky a profily absolventů

Husitská teologie (bakalářské studium)

Charakteristika studijního programu:

Bakalářský studijní program Husitská teologie připravuje zejména k profesi jáhna, kazatele a pastoračního asistenta. Poskytuje základní znalosti dějin teologie a koncepce teologie CČSH, rozvíjí analytické a interpretační dovednosti. Studijní program Husitská teologie reaguje na poptávku po duchovních vzdělaných v oboru husitská teologie a po pracovnících, kteří rozumějí problematice teologie a náboženství a jeho místu ve společnosti. Sdružený program rozšiřuje tradiční teologické vzdělání o další humanitní disciplíny. Absolventi se uplatňují primárně jako jáhni, kazatelé a pastorační asistenti církve. Pracují ve státních, soukromých a neziskových organizacích s náboženským zaměřením.


Profil absolventa:

Absolvent bakalářského studijního programu Husitská teologie disponuje základními znalostmi z oblasti teologického kompendia CČSH, tj. systematické teologie, biblické teologie, praktické teologie a církevních dějin, rozumí speciálně dějinám teologie a koncepci teologie CČSH, orientuje se základně v teologii ostatních konfesí, ovládá praktickou přípravu na výkon jáhna, kazatele a pastoračního pracovníka CČSH. Disponuje znalostmi nutnými pro výkon těchto povolání. Absolvent studijního programu získává dovednost výkonu specifického teologického povolání v oblasti praktické a teoretické. Absolvent studijního programu nalézá uplatnění jako jáhen, kazatel a pastorační asistent CČSH. Může také pracovat ve státních, soukromých a neziskových organizacích s náboženským zaměřením. Získané znalosti a dovednosti představují dostatečný předpoklad pro studium navazujícího magisterského studijního programu Husitská teologie.


Husitská teologie (navazující magisterské studium)

Charakteristika studijního programu:

Navazující magisterský studijní program Husitská teologie připravuje studenty zejména k profesi duchovního CČSH a teologa CČSH. Studijní program Husitská teologie reaguje na poptávku po duchovních vzdělaných v oboru husitská teologie a po pracovnících, kteří rozumějí problematice teologie a náboženství a jeho místu ve společnosti. Sdružený program rozšiřuje tradiční teologické vzdělání o další humanitní disciplíny. Absolventi se uplatňují primárně jako duchovní církve, profesní teologové. Pracují ve státních, soukromých a neziskových organizacích s náboženským zaměřením. Mohou pracovat v akademické sféře.


Profil absolventa:

Absolvent navazujícího magisterského studijního programu Husitská teologie disponuje širokými znalostmi z oblasti teologického kompendia CČSH, tj. systematické teologie, biblické teologie, praktické teologie a církevních dějin, rozumí speciálně teologii CČSH, orientuje se v teologii ostatních konfesí, ovládá praktickou přípravu na výkon duchovního CČSH. Disponuje znalostmi nutnými pro výkon duchovního CČSH. Absolvent studijního programu získává dovednost výkonu specifického teologického povolání v oblasti praktické a teoretické. Absolvent studijního programu nalézá uplatnění jako duchovní CČSH. Může také pracovat ve státních, soukromých a neziskových organizacích s náboženským zaměřením. Nachází uplatnění také v akademické sféře nebo v institucích zaměřených na vědu a výzkum v oblasti teologických věd a věd teologii příbuzných. Získané znalosti a dovednosti představují dostatečný předpoklad pro studium doktorského studijního programu Husitská teologie.


Pravoslavná teologie (bakalářské studium)

Charakteristika studijního oboru:

Bakalářský studijní obor Pravoslavná teologie poskytuje studentům vzdělání jako přípravu pro duchovenskou a pastorační práci, ale je samozřejmě otevřen také všem ostatním zájemcům o pravoslavnou teologii. Podává ucelený pohled na všeobecné církevní dějiny i na dějiny pravoslaví u nás a ve světě a na patrologii. Studenti se seznamují také s klasickými jazyky, jež tradičně tvoří součást teologického kompendia, tj. s biblickou hebrejštinou, novozákonní řečtinou a latinou. V oblasti systematické teologie se klade důraz na důkladné seznámení s pravoslavnou dogmatikou. V rámci biblistiky se studují zejména dějiny textu Starého zákona a Nového zákona. Součástí je také studium pravoslavné liturgiky. HTF UK je jedinou fakultou v České republice, která nabízí možnost studia pravoslavné teologie prezenční formou.


Profil absolventa:

Absolvent bakalářského studijního oboru "Pravoslavná teologie" získal v průběhu studia znalosti v pravoslavné dogmatické teologii a liturgice, orientuje se také v biblistice, církevních dějinách, filozofii a v novozákonní řečtině. Absolvent je schopen vykonávat církevní obřady a další činnosti na úrovni diakonátu. Absolvent se dokáže vyjadřovat k otázkám spojeným s náboženstvím v populárních i odborných studiích, v přednáškách apod. Absolvent je připraven pro duchovenskou činnost na úrovni diakonátu, která zahrnuje výuku náboženství, práci pastoračního pracovníka a práci v médiích zabývajících se náboženskou tematikou.


Pravoslavná teologie (navazující magisterské studium)

Charakteristika studijního oboru:

Navazující magisterský studijní obor Pravoslavná teologie rozšiřuje znalosti, které studenti získali během bakalářského studia. Tento obor rozvíjí vědomosti nabyté v rámci pravoslavné systematické teologie, biblické teologie a církevních dějin. Studenti si dále rozšiřují své znalosti pravoslavné praktické teologie a klasických jazyků. Absolventi studijního oboru "Pravoslavná teologie" jsou připraveni pro duchovenskou práci v církvi a pastorační práci. HTF UK je jedinou fakultou v České republice, která nabízí možnost studia pravoslavné teologie prezenční formou.


Profil absolventa:

Absolvent navazujícího magisterského studijního oboru "Pravoslavná teologie" získal v průběhu studia důkladné znalosti v byzantské teologii a filozofii, v pravoslavné morální teologii, v pravoslavné spiritualitě, v pastorální psychologii a v pravoslavném kanonickém právu, dále se orientuje v oblasti církevních dějin a biblické teologie. Dokáže číst a analyzovat text v novozákonní řečtině. Absolvent má dostatečné znalosti pro další badatelskou činnost v teologických disciplínách. Absolvent je schopen vykonávat církevní obřady a další činnosti na všech úrovních duchovenského povolání. Absolvent se dokáže odborně vyjadřovat k otázkám spojeným s náboženstvím v populárních i odborných studiích, v přednáškách apod. Absolvent je připraven na duchovenskou činnost, která zahrnuje i práci pastoračního pracovníka, výuku náboženství na úrovni středních a základních škol a práci odborného konzultanta v otázkách spojených s náboženstvím.


Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice (bakalářské studium)

Charakteristika studijního programu:

Bakalářský studijní program Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice má za cíl poskytnout základní znalosti dějin filozofického myšlení a hlavních problémů systematické filozofie a rozvíjet analytické a interpretační dovednosti. Studijní program Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice připravuje studenty na další studium v navazujících magisterských studijních programech Filozofie a dalších, příbuzných programech. Absolventi se kromě toho mohou uplatnit v kulturních institucích, v médiích, ve státní správě a na dalších pozicích, kde je vyžadováno rychlé porozumění a interpretace textu, kritické myšlení, formulační dovednost, systematičnost a kreativita nebo schopnost rychle se učit novým věcem a flexibilně rozhodovat.


Profil absolventa:

Absolvent bakalářského studijního programu Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice disponuje základními všeobecnými znalostmi dějin evropské filozofie od antiky po 20. století. Umí charakterizovat myšlení hlavních osobností dějin filozofie a základní problémy systematické filozofie. Ovládá pasivně jeden klasický jazyk (řečtina, nebo latina). Přiměřeně se orientuje v odborném diskurzu v oblasti tématu své bakalářské práce (v případu maior studijního plánu).

Absolvent studijního programu umí analyzovat filozofický text, vysvětlit filozofické koncepce a adekvátně formulovat myšlenky. Umí vyhledávat relevantní informační zdroje k zadanému tématu a samostatně zpracovat odborný text s využitím primární i sekundární literatury.

Absolvent studijního programu nalézá uplatnění na pracovištích zabývajících se problematikou filozofie a příbuznými tématy.

Získané znalosti a dovednosti představují dostatečný předpoklad pro navazující magisterský studijní program Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice.


Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice (navazující magisterské studium)

Charakteristika studijního programu:

Navazující magisterský studijní program Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice má za cíl poskytnout odborné znalosti v oblasti filozofie a filozofické etiky se zřetelem k interakcím mezi filozofickým myšlením, judaismem a křesťanstvím a rozvíjet analytické a interpretační dovednosti a kritické myšlení. Studijní program Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice připravuje studenty na uplatnění v kulturních institucích, v médiích, ve státní správě a na dalších pozicích, kde je vyžadováno rychlé porozumění a interpretace textu, kritické myšlení, formulační dovednost, systematičnost a kreativita nebo schopnost rychle se učit novým věcem a flexibilně rozhodovat.


Profil absolventa:

Absolvent navazujícího magisterského studijního programu Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice disponuje komplexními znalostmi evropské filozofie v oblasti ontologie, gnozeologie, etiky a filozofické teologie a umí charakterizovat, srovnat a zhodnotit myšlení hlavních osobností dějin filozofie. Orientuje se v odborném diskurzu v oblasti interakcí mezi filozofií a židovskou a křesťanskou tradicí.

Absolvent studijního programu umí interpretovat filozofické texty a koncepce a precizně formulovat myšlenky. Umí samostatně vytvořit původní odborný filozofický text na zadané téma, odpovídající stavu bádání v dané oblasti.

Absolvent studijního programu nalézá uplatnění na pracovištích zabývajících se problematikou filozofie a příbuznými tématy.

Získané znalosti a dovednosti představují dostatečný předpoklad pro studium v doktorských studijních programech v oblasti vzdělávání Filozofie, religionistika a teologie.


Religionistika (bakalářské studium)

Charakteristika studijního programu:

Cílem bakalářského studijního programu Religionistika je poskytnout základní znalosti v religionistice jako vědním oboru. Absolvent je vybaven znalostmi metodologie oboru a díky znalosti problémových okruhů řešených v minulosti zná i základy jeho historie. Dokáže nahlédnout religionistiku v kontextu jiných vědních oborů a využívat jejich metodických postupů ve vlastním bádání v přiměřeném rozsahu a hloubce. Díky nejméně třem absolvovaným přednáškám o každém ze tří monoteistických náboženství se dobře orientuje v tzv. abrahámovské tradici. Zároveň je vybaven k pochopení situace náboženství v současné postmoderní společnosti.


Profil absolventa:

Absolvent bakalářského studijního programu Religionistika ovládá základní metodologii svého oboru a zná různé možnosti řešení základních teoretických otázek oboru. Disponuje znalostmi vývoje křesťanství, jeho základních předpokladů a jejich dogmatického ukotvení. Orientuje se v klasických náboženských textech judaismu a chápe smysl všedních i svátečních náboženských úkonů. Nachází v tradici judaismu nosné prvky, které byly inspirací pro mladší náboženství křesťanů a muslimů. Je seznámen s okolnostmi vzniku islámu, s počáteční fází jeho formace a s odrazem těchto dějů v kanonickém spise muslimů. Rozumí podobám zbožnosti muslimů a jejich vnějšímu vyjádření. Dokáže charakterizovat specifika postmoderní společnosti a nahlédnout roli a náboženství v ní a rozličnost jeho podob.

Současně se získáním těchto znalostí si absolvent bakalářského studijního programu Religionistika osvojuje dovednosti pro práci jak s odbornou, tak náboženskou literaturou. Dokáže s porozuměním a kriticky číst odborné texty a postupně se v přiměřené formě zapojit do odborné debaty. Ovládá základní metody religionistické práce. Dovede analyzovat religionistické fenomény a zařadit je do struktur monoteistických tradic.

Na základě nabytých znalostí a dovedností nalézá absolvent bakalářského programu Religionistika uplatnění v oblastech, které se dotýkají náboženství: v místní či státní správě v oblasti mezikulturních a mezináboženských vztahů, v sociálních službách a zdravotnictví, v zahraničním obchodu, v bezpečnostních útvarech, v neziskových organizacích, ve školství a vzdělávání nebo v médiích.

Získané znalosti a dovednosti představují dostatečný předpoklad pro navazující magisterský studijní program Religionistika.


Religionistika (navazující magisterské studium studium)

Charakteristika studijního programu:

Cílem magisterského studijního programu Religionistika je profilovat studenty do jednoho ze dvou poskytovaných zaměření a umožnit jim, aby pronikli v daném zaměření do oboru religionistiky podstatně hlouběji než na bakalářském stupni. Jedním zaměřením jsou podoby současných monoteistických náboženství (judaismus, křesťanství, islám), druhým různé aspekty současné religiozity a spirituality. Absolvent je tak vybaven kvalitními znalostmi v části oboru religionistiky a další povinně volitelné předměty tyto znalosti rozšiřují a dávají mu do rukou účinné nástroje pro analýzu i kontextualizaci jednotlivých jevů. Díky hlubšímu ponoru do teoretických a metodologických otázek v povinných předmětech je absolvent schopen účastnit se religionistické odborné diskuse formou samostatné badatelské práce. Vybavení znalostmi současných podob náboženského života a dovednostmi, jak tyto podoby odborně uchopit, mu umožňuje profesionální uplatnění při řešení společenských otázek spjatých s náboženstvím.


Profil absolventa:

Absolvent magisterské studijního programu Religionistika je obeznámen s metodologií svého oboru a umí samostatně vstoupit do diskuse o základních teoretických otázkách oboru. Disponuje znalostmi ve svém zaměření buď na monoteistická náboženství (judaismus, křesťanství, islám) nebo na různé aspekty současné religiozity a spirituality.

V rámci svého zaměření je absolvent schopen účastnit se religionistické odborné diskuse formou samostatné badatelské práce nebo formou aplikace do řešení společenských otázek spjatých s náboženstvím. Kromě toho disponuje i dovednostmi, které uplatní v praktickém zacházení s náboženskými projevy v pluralitní, otevřené společnosti. Náboženské texty spatřuje nejen s odborným předporozuměním, ale je schopen i empatie s těmi, pro něž jsou tyto texty zavazující. Je schopen kontaktu s živým náboženským společenstvím a umí vést rozhovory v náboženském prostředí s náležitou citlivostí i akademickým odstupem.

Na základě nabytých znalostí a dovedností nalézá absolvent magisterského programu Religionistika uplatnění v oblastech, které se dotýkají náboženství: v místní či státní správě v oblasti mezikulturních a mezináboženských vztahů, v sociálních službách a zdravotnictví, v zahraničním obchodu, v bezpečnostních útvarech, v neziskových organizacích, ve školství a vzdělávání nebo v médiích.

Získané znalosti a dovednosti představují dostatečný předpoklad pro studium doktorských studijních programů v oblasti religionistiky.


Judaistika (bakalářské studium)

Charakteristika studijního programu:

Bakalářský studijní program Judaistika je zaměřen na získání základních znalostí v oboru judaistika, tedy bádání o judaismu jako náboženském systému, jehož hodnoty jsou vedle křesťanských jedním z duchovních základů Evropy. Bakalářské studium vybaví absolventy znalostmi pramenných jazyků (biblická hebrejština, biblická aramejština) a moderní hebrejštiny (ivrit), základními informacemi o judaismu a jeho pramenech a o dějinách Židů. Tematicky je studijní program zaměřen na židovské tradice a zvyky a synagogální liturgii, tyto znalosti jsou ověřovány státní závěrečnou zkouškou. Cílem bakalářského studia je připravit absolventy pro uplatnění získaných znalostí v praxi, případně pro další studium judaistiky a dalších oborů v navazujících magisterských studijních programech, v nichž je možno hodnotit získané znalosti o judaismu a znalost jazyků.


Profil absolventa:

Absolvent bakalářského studijního programu Judaistika disponuje znalostmi judaismu ve smyslu náboženského systému s konkrétním zaměřením na problematiku judaismu a jeho pramenů, židovských tradic a zvyků a synagogální liturgie. Absolvent se základně orientuje také v oblasti dějin Židů a získává znalosti pramenných jazyků (biblická hebrejština a biblická aramejština) a moderních jazyků (moderní hebrejština – ivrit).

Absolvent studijního programu si osvojuje dovednost pracovat s primárními i sekundárními texty v originálním znění, tvůrčím způsobem interpretovat text, analyzovat a kriticky zhodnotit jeho argumentační strukturu, a analyzovat a kriticky zhodnotit komplexní i kontroverzní problémy v jejich kontextech. Absolvent studijního programu nalézá uplatnění primárně na pracovištích zabývajících se problematikou judaismu nebo příbuznými tématy. Jde o kulturní instituce, vzdělávací instituce, diplomatickou sféru, média a sdělovací prostředky ve veřejné i soukromé oblasti.

Získané znalosti a dovednosti představují dostatečný předpoklad pro navazující magisterský studijní program Judaistika.


Judaistika (navazující magisterské studium)

Charakteristika studijního programu:

Navazující magisterský studijní program Judaistika je zaměřen na získání základních znalostí v oboru judaistika, tedy bádání o judaismu jako náboženském systému, jehož hodnoty jsou vedle křesťanských jedním z duchovních základů Evropy. Navazující magisterské studium vybaví absolventy pokročilými znalostmi pramenných jazyků (hebrejština, aramejština) a moderní hebrejštiny (ivrit), rabínské literatury, židovské mystiky a židovské filozofie. Tematicky je studijní program zaměřen na rabínskou literaturu, židovskou mystiky a židovskou filozofii, tyto znalosti jsou ověřovány státní závěrečnou zkouškou. Cílem navazujícího magisterského studia je připravit absolventy pro uplatnění získaných znalostí v praxi, případně pro další studium judaistiky a dalších oborů v doktorských studijních programech, v nichž je možno zhodnotit získané znalosti o judaismu a znalost jazyků.


Profil absolventa:

Absolvent navazujícího magisterského studijního programu Judaistika disponuje znalostmi judaismu ve smyslu náboženského systému s konkrétním zaměřením na problematiku rabínské literatury, židovské mystiky a židovské filozofie. Absolvent získává také pokročilé znalosti pramenných jazyků (hebrejština a aramejština) a moderních jazyků (moderní hebrejština – ivrit).

Absolvent studijního programu si osvojuje dovednost pracovat s primárními i sekundárními texty v originálním znění, tvůrčím způsobem interpretovat text, analyzovat a kriticky zhodnotit jeho argumentační strukturu, a analyzovat a kriticky zhodnotit komplexní i kontroverzní problémy v jejich kontextech.

Absolvent studijního programu nalézá uplatnění primárně na pracovištích zabývajících se problematikou judaismu nebo příbuznými tématy. Jde o akademickou sféru a další instituce zabývající se vědou a výzkumem, kulturní instituce, vzdělávací instituce, diplomatickou sféru, média a sdělovací prostředky ve veřejné i soukromé oblasti.

Získané znalosti a dovednosti představují dostatečný předpoklad pro doktorský studijní program Judaistika.


Sociální a charitativní práce (bakalářské studium)

Charakteristika studijního programu:

Primárním cílem bakalářského studijního programu je poskytovat plně kvalifikované vzdělání v oblasti sociální a charitativní práce.

Přidanou hodnotou pro výkon činnosti teologicky vzdělaného sociálního pracovníka se zaměřením na všeobecnou sociální práci je, prostřednictvím církevních i necírkevních institucí, uplatňovat kompetence a poskytovat sociální služby doplňující státní sociální péči. Činnost církevních sociálních zařízení je v mnoha ohledech komplementární ke státní sociální péči, a pokud se zabývá stejnou oblastí služeb, přináší jiný přístup.

Studijní program plně respektuje požadavky Minimálních standardů vzdělávání v sociální práci MŠMT ČR i specifické požadavky pro vzdělávací oblasti sociální práce přijaté ASVSP. Je v souladu s Nařízením vlády č. 275/2016 o katalogu prací i Směrnicí EU 2005/36/ES dle kódu regulované jednotky 655 a dle regulujícího právního předpisu ze zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.


Profil absolventa:

Absolvent bakalářského studijního programu Sociální a charitativní práce získává v průběhu studia teoretické znalosti v oboru sociální práce, zejména v předmětech společenskovědního a aplikovaného základu (v předmětech Sociální a charitativní práce, Sociologie, Sociální politika, Aktivity sociálního státu, Sociální zabezpečení, Ohrožené skupiny a riziková chování, Psychologie, Právo, Metody sociální práce, Somatologie a somatopatologie, a další), profesní dovednosti v aplikovaných teologických i oborových předmětech (Teorie charity, Základy křesťanského myšlení a víry, Pastorační poradenství, Teologie služby), a kompetence pro samostatný výkon regulovaného povolání, zejména v předmětech Metody a techniky sociálního výzkumu, Praxe a supervize, Sociální diagnostika a poradenství, a další.

Absolvent je schopen provádět a koordinovat sociální služby, jednat se správními orgány, navazovat kontakt s klienty, poskytovat poradenské služby, vést příslušné dokumentace, mapovat sociálně právní problémy v komunitě nebo oblasti, vykonávat resocializační činnosti, spolupracovat s příslušnými institucemi, vést tým.

Absolvent je připraven pro studium navazujícího magisterského programu Sociální a charitativní práce.

Profil absolventa bakalářského programu Sociální a charitativní práce naplňuje požadavky Minimálních standardů vzdělávání v sociální práci MŠMT ČR i specifické požadavky pro vzdělávací oblasti sociální práce přijaté ASVSP. Je v souladu s Nařízením vlády č. 275/2016 o katalogu prací, i Směrnicí EU 2005/36/ES dle kódu regulované jednotky 655 a dle regulujícího právního předpisu ze zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.


Sociální a charitativní práce (navazující magisterské studium)

Charakteristika studijního programu:

Cílem navazujícího magisterského studijního programu Sociální a charitativní práce je poskytnout plně kvalifikované vzdělání v oblasti sociální práce pro výkon samostatného povolání sociální pracovník.

Přidanou hodnotou tohoto studijního programu je výkon sociální a charitativní práce, charakteristický rozšířenými kompetencemi absolventů o profesní nástroje a znalosti i dovednosti z oblasti charity a teologie služby. Studium je charakteristické širokým interdisciplinárním základem, skupinou předmětů sociální práce i poradenství včetně pokročilých metod sociální práce, kterých obsahová flexibilita reaguje na vývoj oboru a potřeby globalizované společnosti. To umožňuje absolventům široké uplatnění napříč státními, nestátními i církevními pomáhajícími institucemi.

Studijní program plně respektuje požadavky Minimálních standardů vzdělávání v sociální práci MŠMT ČR i specifické požadavky pro vzdělávací oblasti sociální práce přijaté AVSP. Je v souladu s Nařízením vlády č. 275/2016 o katalogu prací i Směrnicí EU 2005/36/ES dle kódu regulované jednotky 655 a dle regulujícího právního předpisu ze zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.


Profil absolventa:

Absolvent navazujícího magisterského studijního programu Sociální a charitativní práce získává v průběhu studia teoretické znalosti v oboru sociální práce v předmětech společenskovědního a aplikovaného základu (Sociální etika, Ekonomie, Teorie sociálního poradenství, Sociální správa, Psychopatologie, Sociální gerontologie a geriatrie a další), profesní dovednosti v aplikovaných teologických i oborových předmětech (Teorie charity, Teologie a sociální práce, Aktuální témata charitativní práce) a kompetence pro samostatný výkon regulovaného povolání v předmětech Sociální výzkum, Praxe a supervize, Pokročilé terénní, krizové, komunitní metody a programy, Pastorační práce s delikventy a jejich rodinami a další.

Absolvent je schopen vykonávat a koordinovat vysoce odborné činnosti v oblasti sociálně právní ochrany klientů, zajišťovat specializovanou kontaktní činnost, koordinovat poskytování sociálně právní podporu v přímém styku s klienty v nepříznivé sociální situaci, provádět s klienty nácviky adaptace, dovedností a obnovování některých sociálních funkcí, koordinovat a vykonávat odborné činnosti v oblasti sociální práce, řešit sociálně právní a sociálně zdravotní problémy klientů v zařízeních sociální péče, provádět výzkumné práce, vést tým.

Profil absolventa navazujícího programu Sociální a charitativní práce naplňuje požadavky Minimálních standardů vzdělávání v sociální práci MŠMT ČR i specifické požadavky pro vzdělávací oblasti sociální práce přijaté ASVSP. Je v souladu s Nařízením vlády č. 275/2016 o katalogu prací, i Směrnicí EU 2005/36/ES dle kódu regulované jednotky 655 a dle regulujícího právního předpisu ze zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.


Sociální pedagogika (bakalářské studium)

Charakteristika studijního programu:

Studijní program je zaměřený na přípravu k výkonu sociálně pedagogické práce a k práci v sociální oblasti. Poskytuje zároveň ucelenou přípravu pro navazující studium v magisterských studijních programech stejného a příbuzného zaměření. Teoretický základ studijního programu představují společenskovědní disciplíny, zejména sociální a pedagogické (sociální pedagogika; etopedie; psychologie; sociologie; základy práva). Důraz je nicméně kladen na získání praktických dovedností a kompetencí prostřednictvím aplikovaných a prakticky zaměřených předmětů (pedagogika volného času, metody sociální a sociálně pedagogické práce aj.), s navázáním na intenzivní odbornou praxi v odpovídajících institucích a zařízeních.


Profil absolventa:

Studijní program Sociální pedagogika je koncipován tak, jak je obvyklé ve většině evropských zemí. V navržené podobě připravuje absolventy pro práci v sociální a sociálně pedagogické oblasti s jedinci a skupinami lidí, kteří jsou nějak, především sociálně, znevýhodnění či ohrožení. Pro klienty existuje pomoc a podpora, kterou zprostředkovávají sociální pracovníci (resp. i zdravotníci aj.), ale absolvent studijního programu sociální pedagogika může navíc těmto lidem pomoci, aby se naučili svým problémům rozumět a zvládat je. To znamená, že rozvíjí i jejich kompetence.

Na základě poznatků, dovedností a kompetencí získaných během studia je absolvent vybaven pro různé adekvátní pozice v sociální a sociálně pedagogické oblasti a pro sociálně výchovné působení. Dokáže řešit sociální problémy klientů, poskytovat výchovné a sociálně právní poradenství, provádí výchovnou činnost zaměřenou na vytváření a rozšiřování žádoucích dovedností a návyků, na upevnění hodnotové a sociálně pozitivní orientace. Využívá speciální pedagogické metody při práci s dětmi, dospívajícími, s dospělými a seniory z různých sociálních vrstev a s různými zdravotními i psychosociálními problémy.

Absolvent dokáže aplikovat získané znalosti z oblasti práva (aktuálních právních norem a zákonů relevantních pro sociální a sociálně pedagogickou práci), orientuje se ve funkci a způsobu práce různých institucí, zná organizační principy a umí je uplatňovat. Ve výkonu své profese využívá základních dovedností z oblasti řídících a organizačních metod, vědomosti a dovednosti z psychologie, pedagogiky, sociologie, filozofie, teologie a profesní etiky. Absolvent je schopen volit a používat adekvátní metody sociální a sociálně pedagogické práce a využívat získané sociální dovednosti a kompetence. Využívá znalostí a dovedností v komunikaci, umí komunikovat v krizových situacích. Na základě znalostí základních mechanismů skupiny a skupinové dynamiky umí zvolit vhodné techniky ovlivňování skupinového dění pozitivním směrem a aplikovat je v reálných situacích. S využitím znalostí z psychologie, pedagogiky a sociální práce dokáže modifikovat sociální a sociálně pedagogický přístup ke klientům s ohledem na jejich věk a variantu sociokulturního znevýhodnění. Je schopen samostatně vytvářet sociálně pedagogické programy pro různé cílové skupiny a ovládá základní diagnostické metody, používané ve společenských vědách. Je také připraven ke spolupráci v týmech zaměřených na aplikovaný výzkum. Absolvent je vybaven potřebnými znalostmi a dovednostmi, které dokáže uplatňovat při práci s nejrůznějšími skupinami lidí.


Náboženství a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (bakalářské studium)

Charakteristika studijního programu:

Studijní program umožňuje studentům získat důležité znalosti a osvojit si zásadní schopnosti, dovednosti a kompetence pro studium v navazujícím magisterském studijním programu Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy. Studijní program reaguje na poptávku po pedagogických pracovnících vzdělaných v oblasti náboženství, etiky a společenskovědního základu a po pracovnících, kteří rozumějí problematice náboženství a jeho místu ve společnosti. Studijní program rozšiřuje tradiční náboženskou výchovu o další společenskovědní disciplíny a klade ji do úzkého sepětí s etickou výchovou. Na bakalářské úrovni umožňuje uplatnění na pozicích asistenta učitele, vychovatele ve školních družinách, pracovníka ve vzdělávacích zařízeních pro děti a mládež a katechetického pracovníka v církvích.


Profil absolventa:

Absolvent bakalářského studijního programu Náboženství a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání je schopen orientovat se v obecných otázkách pedagogiky a psychologie, v základních komponentech společenskovědního základu, v náboženstvích včetně jejich specifických směrů a jejich zastoupení v české společnosti, v otázkách filozofie, etiky, sociologie, politologie, ekonomie, práva a kulturní antropologie, dokáže samostatně vyhledávat zdroje odborných informací, definovat a používat základní pedagogické a psychologické pojmy, analyzovat, klasifikovat a srovnávat pedagogické jevy, prokázat pochopení složitosti pedagogických jevů a jejich souvislostí s politickými, náboženskými, filozofickými, etickými, sociálně ekonomickými a obecně kulturními podmínkami společnosti, prokázat porozumění vývoje pedagogických idejí a školy v kontextu historického vývoje společnosti a kultury, orientovat se v zákonitostech výchovně vzdělávacího procesu, procesu učení, v poruchách učení a chování, ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a v různých teoriích ontogenetického vývoje člověka.

Absolvent studijního programu je schopen používat výzkumné metody, realizovat pedagogický výzkum a vyhodnotit ho pomocí jednodušších statistických metod, napsat a přednést referát, napsat odbornou stať. Je schopen číst a interpretovat texty s obecně náboženskou, teologickou, filozofickou nebo etickou tématikou. Ovládá a smysluplně propojuje základní znalosti ze sociologie, politologie, psychologie, filozofie, etiky, teologie, kulturní antropologie a práva do smysluplných celků, dokáže o nich vést diskuzi.

Absolvent studijního programu nalézá uplatnění zejména jako vychovatel ve školních družinách a klubech, jako pracovník ve vzdělávacích zařízeních pro děti a mládež a jako katechetický pracovník v církvích. Získané znalosti a dovednosti představují dostatečný základ pro pokračující studium v navazujícím magisterském studijním programu Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy.


Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy (navazující magisterské studium)

Charakteristika studijního programu:

Studijní program připravuje studenty k profesi středoškolského pedagoga s kvalifikací pro výuku náboženství a základů společenských věd. Studijní program reaguje na poptávku po pedagogických pracovnících vzdělaných v oblasti náboženství, filozofie, etiky a společenskovědního základu a po pracovnících, kteří rozumějí problematice náboženství a jeho místu ve společnosti. Studijní program rozšiřuje tradiční náboženskou výchovu o další společenskovědní disciplíny a klade ji do úzkého sepjetí s etickou výchovou. Absolventi se uplatňují jako učitelé na středních i základních školách, kde vyučují předměty: základy společenských věd, filozofii, náboženství, etickou či občanskou výchovu. Pracují ve státních, soukromých i neziskových organizacích s náboženským nebo výchovným zaměřením. Mohou pracovat v akademické sféře nebo v institucích zaměřených na vědu a výzkum v oblasti pedagogiky a oborových disciplín.


Profil absolventa:

Absolvent navazujícího magisterského studijního programu Učitelství náboženství a základů společenských věd pro střední školy disponuje rozsáhlými znalostmi z oblasti pedagogiky a psychologie, rozumí speciálně pedagogické problematice, orientuje se v pedagogické psychologii a krizové intervenci, ovládá metody výuky náboženství a společenskovědního základu. Disponuje znalostmi nutnými pro výuku společenskovědního základu, zejména z oblasti sociologie, politologie, ekonomie, práva a kulturní antropologie a širokými znalostmi z oblasti náboženství, zejména křesťanského, z filozofie a etiky.

Absolvent studijního programu umí provádět didaktickou analýzu učiva, vytvářet přípravu na vyučování, vhodně komunikovat s účastníky výchovně vzdělávacího procesu, předcházet školnímu násilí a přispívat k jeho zvládání, identifikovat jakoukoli formu vyloučení nebo diskriminace a jakákoli znamení, která mohou prozrazovat sociální problémy nebo špatné zacházení. Dokáže provádět hodnocení výuky z hlediska jejího procesu i výsledků a do výuky vhodně začleňovat informační technologie a moderní způsoby prezentace. Dokáže připravit a realizovat studijní plán v oblasti náboženství a společenskovědního základu.

Absolvent studijního programu nalézá uplatnění na středních a základních školách, kde může vyučovat základy společenských věd, filozofii, náboženskou, etickou a občanskou výchovu. Může také pracovat ve státních, soukromých i neziskových organizacích s náboženským nebo výchovným zaměřením. Nachází uplatnění také v akademické sféře nebo v institucích zaměřených na vědu a výzkum v oblasti pedagogiky a oborových disciplín.



Poslední změna: 1. září 2025 09:33 
Váš názor
Kontakty

Husitská teologická fakulta

Univerzita Karlova

Pacovská 350/4

P.O.BOX 56

140 21 Praha 4


Telefon: +420 222 539 200


Otevírací doba fakulty:

pondělí až čtvrtek: 7:00-19:30

pátek: 7:00-18:30


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČ: 00216208  DIČ: CZ00216208



Jak k nám