Studenti sdruženého studia si zadávají práce s tématem odpovídajícím části studijního programu maior.
Uvedená témata jsou určena pro studijní programy:
Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice se sdruženým studiem Husitská teologie
Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice se sdruženým studiem Pravoslavná teologie
Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice se sdruženým studiem Judaistika
Uvedená témata jsou určena pro studijní programy:
Husitská teologie
Husitská teologie se sdruženým studiem Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice
Husitská teologie se sdruženým studiem Judaistika
Husitská teologie se sdruženým studiem Religionistika
Uvedená témata jsou určena pro studijní programy:
Judaistika se sdruženým studiem Husitská teologie
Judaistika se sdruženým studiem Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice
Judaistika se sdruženým studiem Pravoslavná teologie
Judaistika se sdruženým studiem Religionistika
Uvedená témata jsou určena pro studijní programy:
Pravoslavná teologie
Pravoslavná teologie se sdruženým studiem Filozofie v kontextu židovské a křesťanské tradice
Pravoslavná teologie se sdruženým studiem Judaistika
Pravoslavná teologie se sdruženým studiem Religionistika
Uvedená témata jsou určena pro studijní programy:
Religionistika se sdruženým studiem Husitská teologie
Religionistika se sdruženým studiem Judaistika
Religionistika se sdruženým studiem Pravoslavná teologie
vedoucí práce: doc. PhDr. Zdeněk Vojtíšek, Ph.D.
Poválečné dědictví českého spirituismu: Řád Ochránců Boží Vůle na Zemi
Hnutí Dvanáct kmenů: konflikty nového náboženského hnutí s okolní společností
Teologické argumenty současných českých protiislámských aktivistů
vedoucí práce: prof. PhDr. Luboš Kropáček, CSc.
Marie (Marjam) v Koránu a mariánská úcta v muslimské zbožnosti
Křesťansko-muslimský dialog v uplynulém půlstoletí (tj. od II. vatikánského koncilu, přehled a hodnocení iniciativ z obou stran)
Muslimské reakce na ideologii a praxi tzv. Islámského státu (ISIS, Dá`iš; rozbor Otevřeného dopisu 126 muslimských učenců Abú Bakru al-Bagdádímu z 19. 9. 2014 aj.)
Pokusná typologie soudobé české publicistiky o islámu
vedoucí práce: doc. ThDr. Jiří Gebelt, Th.D.
Max Müller a dějiny náboženství
Eliadeho pohled na moderního člověka
Durkheim a vývojové teorie náboženství
Racionalita a výzkum náboženství
Malinowski versus Lévy-Bruhl
vedoucí práce: doc. Jiří Janák, Th.D.
Symbolika barev ve starém Egyptě
Symbolika čísel ve starém Egyptě
Problematika deště ve staroegyptském náboženství
vedoucí práce: Mgr. Zuzana Marie Kostićová, Ph.D.
Pakalova hrobky v Palenque jako příklad mayského kultu královských předků
Bůh Akan a mayská rituální intoxikace
Xmukane v Popol Vuhu
Pojetí posmrtného života v aztécké kultuře
Pojetí Toltéka v díle Carlose Castanedy
Věk Vodnáře a new age milenialismus
vedoucí práce: PhDr. Ľubica Obuchová
Lin Jü-tchang a jeho srovnání životní filozofie Východu a Západu
Působení misionářů z českých zemí na Filipínách
Srovnání misijních metod katolických a protestantských misionářů v Číně
Evangelizační otázky v některých zemích východní Asie v 19. století (tj. odlišné misijní metody v zemích kolonizovaných a relativně samostatných)
Recepce čínského taoismu v moderních západních zemích
vedoucí práce: ThDr. et PhDr. Marek Dluhoš, Th.D., Ph.D.
Runy, jejich význam, tradice a použití v slovanských kultech současnosti
Léčitelství a jeho rituály
Voodoo v ČR po 1989
vedoucí práce: Mgr. Jiří Motl, Ph.D.
Vztah duševní nemoci a náboženství (vybrat jedno onemocnění – bipolární afektivní porucha, obsedantně kompulzivní porucha, schizofrenie, mentální anorexie, narcistní porucha osobnosti aj.)
Freudova kritika náboženství
Jung a náboženství
Transpersonální psychologie
Psychospirituální krize
William James a druhy náboženské zkušenosti
Duchovní krize z hlediska vývojové psychologie
Náboženská praxe a psychotická onemocnění
Stanislav Grof jako náboženský myslitel
Zdravá a nezdravá spiritualita – pohled psychologie náboženství
Náboženství a psychoterapie – student si může vybrat psychoterapeutický směr a zkoumat jeho vztah k náboženství.
Spirituální zážitky spojené s užíváním psychedelik
Holotropní dýchání
Kvalitativní zkoumání vybraného náboženského společenství
vedoucí práce: Mgr. Libuše Martínková, Ph.D.
Koncepce náboženství online a online náboženství u Christophera Hellanda. Kritika a recepce teorie.
Křesťanství v prostředí sociálních sítí online
Vliv Internetu na změnu rituální praxe (vybraného náboženství)
vedoucí práce: Mgr. Lenka Philippová
Afroamerické misijní úsilí v Africe
vedoucí práce: doc. PhDr. Zdeněk Vojtíšek, Ph.D.
Řád Ochránců Boží Vůle na Zemi do roku: podoby zápasu komunistického režimu proti menšinovému náboženství
Mechanismy oddanosti Rosabeth Kanterové: ověření platnosti teorie na českých komunitách hnutí Hare Kršna (nebo jiném úspěšném hnutí)
Proces změny charismatické autority na byrokratickou ve vývoji nového náboženského hnutí
vedoucí práce: prof. PhDr. Luboš Kropáček, CSc.
(možná jsou vyzrálejší zpracování výše uvedených bakalářských témat)
Islám a kapitalismus, diskuse o přístupu Maxe Webera
Úpravy právního postavení křesťanů v muslimských státech (od „Umarovy smlouvy“ k „Marrákešské deklaraci“)
Rituální čistota: srovnání šarí`atských a starozákonních příkazů (zvl. Leviticus).
vedoucí práce: doc. ThDr. Jiří Gebelt, Th.D.
Religionistické aspekty v beletristickém díle M. Eliadeho
Synkretismus jako religionistický termín
vedoucí práce: doc. Jiří Janák, Th.D.
Význam a symbolika psovitých šelem ve staroegyptském náboženství
Téma zániku světa ve staroegyptském náboženství
Význam a symbolika hadů ve staroegyptském náboženství
vedoucí práce: Mgr. Zuzana Marie Kostićová, Ph.D.
Palenská triáda a otázka pan-mayských versus regionálních fenoménů
Mayské pojetí podsvětí v kontextu kultu jeskyní
Otázka kukuřičných bohyní v Popol Vuhu
Logogram K'uh/K'uhul a bůh C v mayském hieroglyfickém písmu
Mýtus o Tollanu v pan-Mezoamerickém kontextu
Miguel Ruiz
Tensegrita
vedoucí práce: PhDr. Ľubica Obuchová
Buddhisticko-křesťanská polemika v Japonsku 17. století
Hnutí za novou kulturu v Číně na počátku 20. století a jeho vztah ke křesťanství
Vztah jezuitských misionářů ke klasickému konfuciánství
Christianizace Koreje a otázka domácího šamanismu
Vzájemný vztah katolické a buddhistické církve ve Vietnamu poloviny 20. století (tj. během vietnamských válek za samostatnost)
vedoucí práce: ThDr. et PhDr. Marek Dluhoš, Th.D., Ph.D.
Islám a magie
Magické systémy v české a slovenské fantasy po 1989
Učení následovníků mystika Květoslava Minaříka
vedoucí práce: Mgr. Jiří Motl, Ph.D.
Vztah duševní nemoci a náboženství (vybrat jedno onemocnění – bipolární afektivní porucha, obsedantně kompulzivní porucha, schizofrenie, mentální anorexie, narcistní porucha osobnosti aj.)
Freudova kritika náboženství
Jung a náboženství
Transpersonální psychologie
Psychospirituální krize
William James a druhy náboženské zkušenosti
Duchovní krize z hlediska vývojové psychologie
Náboženská praxe a psychotická onemocnění
Stanislav Grof jako náboženský myslitel
Zdravá a nezdravá spiritualita – pohled psychologie náboženství
Náboženství a psychoterapie – student si může vybrat psychoterapeutický směr a zkoumat jeho vztah k náboženství.
Spirituální zážitky spojené s užíváním psychedelik
Holotropní dýchání
Kvalitativní zkoumání vybraného náboženského společenství
vedoucí práce: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D.
Uplatňování hermeneutiky podezření v teologiích osvobození
Pneumatologie Millarda J. Ericksona a jeho kritika postmoderního křesťanství
Emergent Church jako jev postkonzervativní teologie
George Lindbeck a budoucnost postliberální teologie
Teodicea v analytické filozofii – Richard Swinburn a Alvin Plantinga
vedoucí práce: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc.
T. G. Masaryk a jeho význam pro filosofii
Postmoderna a dnešek
Fenomenologie a Jan Patočka
Filosofie těla
vedoucí práce: doc. ThDr. PhDr. Noemi Bravená, Th.D. Ph.D.
Didaktické pomůcky pro výuku náboženství
vedoucí práce: ThDr. Dalibor Vik, Ph.D.
Česká stopa ve filozofii výchovy: osobnosti, díla, koncepce
Filozofie výchovy v Platónově Ústavě
Pedagogická témata v Komenského útěšných spisech
Komenského Orbis Pictus: dějinné a myšlenkové pozadí jeho vzniku
Patočkova pedagogika obratu
vedoucí práce: PhDr. Vlastimil Zátka, CSc.
Osvícenská filozofie jako základ evropské moderny
Ideály humanitní ve filozofii T.G. Masaryka
Descartes jako zakladatel novověké filozofie
Racionalismus a empirismus jako základní vývojové směry novověké filozofie
vedoucí práce: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D.
Systém vzdělávání ve vztahu k morálním hodnotám a společenským ideálům v době helénismu
Sport a jeho přínos rozvoji jedince a společnosti v době helénismu
Pohled na vybraná místa Nového zákona optikou sociální/kolektivní paměti
Zdraví a nemoc v době helénismu a době římské optikou Nového zákona a známých lékařů
Vnímání dětí, dětství a rodičovství v době helénismu
vedoucí práce: doc. PhDr. Jiří Pavlík, Ph.D.
Postoje k manželství ve stoické filozofii
Postoje k manželství v platonismu
Křesťané 2. stol. a Celsova kritika křesťanství
vedoucí práce: doc. Jiří Beneš, Th.D.
Kniha smlouvy jako sociální zákoník
Kultické desatero
Zákon svatosti a jeho sociální důrazy
Vzdělávání nové generace
vedoucí práce: doc. ThDr. Kamila Veverková, Ph.D.
Vzdělávací teorie a principy waldorfského školství
Růst a šíření waldorfské pedagogiky
Waldorfské školství v České republice
Studentské organizace v Evropě v období 19. století
"Vzájemné vyučování" - pedagogická inovace devatenáctého století
Odborné vzdělávání dívek a žen v období 19. století
Vzdělávací reformy na konci 19. století - progresivní vzdělávání
Čtení - jeden z kroků emancipace žen v období 19. století
Práva dětí - současný stav a praxe (nutná konkretizace oblasti, například vzdělávání)
Evropská vzdělávací politika
Vzdělání jako právo žen
vedoucí práce: ThDr. Jaroslav Hrdlička
Politický vliv univerzitního vzdělávání ve středověku (na konkrétním příkladu)
Intelektuální vliv univerzitního vzdělávání ve středověku (na konkrétním příkladu)
Vliv růstu měst a bohatství na vzestup středověkých univerzit (na konkrétním příkladu)
Náboženská výchova v CČSH
Vzdělávání v CČSH
Náboženská výchova v období první republiky
Extenzní přednášková činnost na UK před rokem 1918
Bohoslovecké vzdělávání CČSH 1920-2000
Náboženská výuka CČSH na českých měšťanských a středních školách 1920-1945
Dějiny výuky náboženství v konkrétní NO CČSH 1920-2000
vedoucí práce: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D.
Uplatňování hermeneutiky podezření v teologiích osvobození
Pneumatologie Millarda J. Ericksona a jeho kritika postmoderního křesťanství
Emergent Church jako jev postkonzervativní teologie
George Lindbeck a budoucnost postliberální teologie
Teodicea v analytické filozofii – Richard Swinburn a Alvin Plantinga
vedoucí práce: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc.
Pozitivismus a novopozitivismus
Descartes, Spinoza, Leibniz a jejich role v novověku
I. Kant a gnozeologie
E. Husserl a krize evropských věd
vedoucí práce: doc. ThDr. PhDr. Noemi Bravená, Th.D. Ph.D.
Význam biblických příběhů pro edukaci v MŠ/ZŠ/SŠ (podle výběru studenta)
vedoucí práce: ThDr. Dalibor Vik, Ph.D.
Filozofické základy Komenského pedagogiky
Hra a výchova u Eugena Finka
Lévinas jako vychovatel
Miltonův traktát "Of Education"
vedoucí práce: PhDr. Vlastimil Zátka, CSc.
Křesťanský humanismus v díle L. Feuerbacha
Kantova normativní etika
vedoucí práce: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D.
Janovská komunita a její specifika
Apoštol Pavel v kontextu judaismu II. chrámu (přesné téma bude specifikováno při rozhovoru se zájemcem)
Ježíšova podobenství optikou nejmodernějšího bádání (přístup bude vybrán při rozhovoru se zájemcem)
Apokalyptické křesťanství (a židovské apokalyptické komunity)
vedoucí práce: doc. PhDr. Jiří Pavlík, Ph.D.
Marcus Aurelius Antoninus a pozdní římský stoicismus
Feministické interpretace Platóna
vedoucí práce: doc. Jiří Beneš, Th.D.
Sociální témata u severoizraelských proroků
Sociální témata v mudroslovné literatuře
vedoucí práce: doc. ThDr. Kamila Veverková, Ph.D.
Vzdělávací teorie a principy waldorfského školství
Růst a šíření waldorfské pedagogiky
Waldorfské školství v České republice
Studentské organizace v Evropě v období 19. století
"Vzájemné vyučování" - pedagogická inovace devatenáctého století
Odborné vzdělávání dívek a žen v období 19. století
Vzdělávací reformy na konci 19. století - progresivní vzdělávání
Čtení - jeden z kroků emancipace žen v období 19. století
Práva dětí - současný stav a praxe (nutná konkretizace oblasti, například vzdělávání)
Evropská vzdělávací politika
Vzdělání jako právo žen
vedoucí práce: ThDr. Jaroslav Hrdlička
Politický vliv univerzitního vzdělávání ve středověku (na konkrétním příkladu)
Intelektuální vliv univerzitního vzdělávání ve středověku (na konkrétním příkladu)
Vliv růstu měst a bohatství na vzestup středověkých univerzit (na konkrétním příkladu)
Náboženská výchova v CČSH
Vzdělávání v CČSH
Náboženská výchova v období první republiky
Extenzní přednášková činnost na UK před rokem 1918
Bohoslovecké vzdělávání CČSH 1920-2000
Náboženská výuka CČSH na českých měšťanských a středních školách 1920-1945
Dějiny výuky náboženství v konkrétní NO CČSH 1920-2000
Navržená témata pro program Sociální a charitativní práce naleznete zde
Husitská teologická fakulta
Univerzita Karlova
Pacovská 350/4
P.O.BOX 56
140 21 Praha 4
Telefon: +420 222 539 200
Otevírací doba fakulty:
pondělí až pátek: 8:00–17:00
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČ: 00216208 DIČ: CZ00216208